Broers Gijs, Piet en Marius de Ruiter begonnen in de jaren 50 met het bouwen van sleep-, werk- en vissersbootjes. De vraag was groot na de oorlog. Dit deden ze aan de rand van de Biesbosch in Hardinxveld-Giessendam.
Na verloop van tijd waren er genoeg boten, waardoor ze begonnen met de bouw van jachten. De gebroeders Den Hartog bouwden alles uit de hand, zonder tekeningen. Klanten vroegen een schip van een bepaalde lengte of voor een bepaald budget, en dan begonnen ze met bouwen.
Later kwam er meer structuur in de scheepswerf. In de jaren 70 groeide de werf uit tot een vooruitstrevende jachtwerf. Schepen werden vanaf dat moment ontworpen door scheepsarchitecten.

Adriaan van Oudgaarde ontwikkelde motorkruisers, waarvan er vele zijn gebouwd. Tijdens de Paasshow van 1972 werden maar liefst 30 Grand Stars verkocht. Naast de werf in Hardinxveld-Giessendam werd een tweede werf geopend in Hoogeveen, waar de meeste Grand Stars zijn gebouwd.
In 1965 liet dhr. Rien Moonen zijn eerste Grand Star van 11 meter bouwen, die in het voorjaar van 1966 te water werd gelaten. Hij doopte het schip Yolanda, vernoemd naar zijn oudste dochter. Later liet hij nog meer schepen bouwen.Ir. Aad Volker ontwierp de multiknikspant kottermodellen en tekende ook voor vele andere werven, waaronder de Bruismotorvlets. Zijn meest bekende schepen zijn de Favorite kruisers, die hij samen met Dick Mulder ontwikkelde. Ook de latere, grotere schepen van Mulder, zoals de twee Wheelhouse series, zijn van zijn hand.
Kwaliteit, vaareigenschappen en zeewaardigheid stonden hoog in het vaandel. De schepen werden gebouwd met spanten om de 50 cm en standaard uitgerust met drie waterdichte compartimenten.
Door mismanagement moest de werf in 1980 stoppen met de bouw. De scheepswerf was toen gevestigd in Den Bosch, waar de broers industriële hallen van schildersbedrijf Moonen huurden. Rien Moonen kende de kwaliteit van de werf al lange tijd en besloot het bedrijf een doorstart te laten maken.

Verleden van de werf:

De werf is ontstaan, +/-1961/62 vanuit een machine fabriekje van de gebroeders de Ruiter, te weten Gijs de Ruiter. In een later stadium zijn Marius en Piet erbij gekomen waarvan Marius de verkoop en klantcontacten deed en Piet de boekhouding.

 

Het bedrijf was toen gevestigd aan de rivierdijk in Hardinxveld Giessendam, in omstreeks 1970/71 verhuist naar het nieuwe industrie terrein de Peulen ook in Hardinxveld.

 

Vanuit Hardinxveld in +/- 1977/78 verhuist naar ‘s-Hertogenbosch alwaar na enkele jaren de werf failliet ging en werd overgenomen door Dhr. Moonen, naamgever van huidige Moonen Shipyards.

 

In de tussentijd werd ook nog door Gijs de werf in Hoogeveen opgestart, dit zal omstreeks 1972 zijn geweest.

 

Heden 2012:

Wij hebben nog contact met de zoon van een oude werknemer (Jaap Hartog 75 jaar)die samen met Marius de Ruiter dit bedrijf heeft gestart.

Met zijn scheepsbouwvakmanschap heeft hij alle schepen in Hardinxveld en  Den Bosch samen met zijn team gebouwd.

Ook over de schepen die in Hoogeveen zijn gebouwd heeft hij nog wel wat herrinneringen paraat.

 

U kunt mij een mail sturen als u vragen voor hem heeft over uw schip.  Misschien kan hij u helpen.