Reisverslag van De Hendrik door Frankrijk zomer 2008
Maandag 14 juli pikken we om een uur of 9 Peter en Jacqueline op die de 1ste week meegaan. De 1ste dag willen we Willemstad bereiken. Dat lukt, alles zit mee. Om 1/2 4 leggen we aan in de binnenhaven. 's Avonds zitten we nog lekker buiten.
Dinsdag 15 juli varen we om 1/2 11 weg. We willen de 2de dag België bereiken. We varen via de Volkeraksluis, Krammersluis naar de Westerschelde. Omdat hier het scheepsverkeer vanuit Antwerpen richting zee vertrekt, is het een drukte van belang. Grote schepen passeren ons en we hobbelen er achteraan. Soms lijkt het wel of we in een achtbaan zitten. John gaat helemaal uit zijn dak als we bijna 20 km/u gaan. Om 7 uur leggen we aan in Terneuzen, we hebben België dus niet gehaald.
Woensdag 16 juli varen we via het Terneuzen-Gentkanaal België in. Na Gent varen we eerst nog een stukje over de Ringvaart v Gent. Gelukkig is de afslag van de Leie al snel. Het is even wennen, we zijn erg breed voor dit riviertje, nu zijn wij de grootste boot. De 1ste brug die we passeren wordt met de hand bediend. We varen niet snel, maar dat is helemaal niet erg, we passeren schitterende huizen. We zitten lekker op het achterdek met een roseetje in de hand. Om 6 uur leggen we langs de kant aan in het stadje Deinze. In Deinze is er 's zomers elke woensdagavond een concert. Dit is in het park dat vlak bij de boot ligt. We gaan er heen en aan het eind dansen we zelfs. De band, Dr. Fred and the medicanmen, speelt goed.
Donderdag 17 juli zakken we verder naar beneden af en varen Frankrijk binnen. Bij de splitsing gaan we richting Lille die we snel achter ons laten. We varen nu op de Deule. Het is eentonig varen, maar we schieten lekker op. We vinden 's avonds een plekje bij andere schepen in het plaatsje Warnetan. John pakt een fietsje en gaat het dorp verkennen, er is niet zoveel te beleven.
Vrijdag 18 juli halen Peter en Jac lekker Frans stokbrood. Ook vandaag is het nog eentonig varen en helaas schijnt het zonnetje weer niet. Om 5 uur leggen we aan in het haventje van Courelles-les-Lens. We passen net door de toegang naar het meertje vanaf het Canal de la Deule. Er is geen plek meer aan de steigers, dus liggen we aan tegen 2 schepen. 1tje is een Amerikaan met een schip dat hij gekocht heeft in Friesland. Het geusje voorop is een Fries vlaggetje, erg grappig. De ander is een Engelsman die er een vaste ligplaats heeft. Het haventje was voorheen een aanlegplaats voor de steenkoolindustrie. Daarna was het een kerkhof voor schepen. Nu is het omgebouwd naar een klein haventje. De eigenaar heeft er een kleine vuurtoren opgebouwd. Daarnaast is hij de oude molen van het stadje aan het restaureren, deze is tijdens de oorlog uitgebrand.
Zaterdag 19 juli waait het behoorlijk en er valt wat regen. Bij de sluis Corbehem moet ik zelfs mijn regenjas aan doen. Deze sluis heeft een verval van 7 meter. Gelukkig kunnen we aanleggen aan een schuifbolder. Je legt je lijn hieraan vast en hoef je verder niets te doen. De bolder schuift om een paal naar boven of beneden. We varen het Canal du Nord op. We krijgen nu 7 sluizen bergopwaarts, 1 tunnel van ruim 4 km en daarna 5 sluizen bergafwaarts. De vaart is er uit en zijn nu steeds afhankelijk van de sluizen en beroepsvaart. Als we eenmaal in de 1ste sluis zijn gaan we steeds met het zelfde ploegje verder. Het verval is 8 m. Gelukkig zijn we met z'n 4en dus dat is geen probleem. Uiteindelijk meren we om 8 uur, na de 7de sluis, boven op de heuvel aan.
Zondag 20 juli worden we om 1/2 7 wakker van vissertjes achter ons, barbaren.... Om 1/4 over 8 gooien we de trossen weer los en na een 1/4tiertje komen we de rest tegen die gisteren meegevaren zijn. Zij zijn doorgevaren tot de tunnel. Om 9 uur gaat de doorvaart van de tunnel beginnen. Deze tunnel is ruim 4000 mtr lang. We zijn best wel zenuwachtig van de verhalen die we van binnenvaartschippers gehoord hebben. De tunnel is net iets breder dan onze boot. Voor ons zijn 3 binnenvaartschepen en 1 klein jachtje. We gaan met een gangetje van 1,5 km/u. John moet steeds bijsturen omdat we zo langzaam gaan, verder gaat alles goed. Halverwege is een verbreding waar het opkomend verkeer ons passeert. Gelukkig is het maar 1 boot, dus de voorspelde golven en draaikolken blijven uit. Waarschijnlijk is het zo rustig omdat het zondag is. Alle sluizen beginnen ook pas om 9 uur te draaien en dit is dus de 1ste opening. Na de tunnel gaan we de 5 sluizen weer bergafwaarts. De 3de sluis heeft panne, maar gelukkig duurt dit niet lang. Om 1/2 5 willen we het haventje van Peronne binnenvaren, maar we steken te diep. Tegenover het haventje leggen we bij de beroepsvaart aan. Morgen wisselen we van gasten, Peter en Jac verlaten ons en Kim komt met haar auto naar ons toe.
Maandag 21 juli worden we vroeg wakker. Het zonnetje schijnt, maar er staat een koud windje. De bedden worden afgehaald, de tassen worden gepakt. We draaien een wasje en hangen de lakens buiten in de wind. Vandaag blijven we in Peronne. We gaan op de fietsjes voor de komende dagen inkopen doen. Pas om 1/2 3 arriveert Kim. De instelling van mijn Tom-tom stond verkeerd waardoor ze via kleine weggetjes is gestuurd ipv de tolweg. We nemen met z'n allen een drankje om het eind en begin van een nieuwe week te vieren. Peter en Jac nemen Kim haar auto en gaan terug naar huis. Kim gaat de 2de week mee, ons einddoel is Parijs waar we een paar daagjes willen vertoeven!
Dinsdag 22 juli staan we vroeg op en gaan Kim en ik op de fietsjes verse stokbroodjes halen. Er hangt mist over het water en het is nog steeds wat frisjes. Na het ontbijt gaan we weer op pad. We zijn de 1ste sluis net gepasseert als het zonnetje gaat lekker schijnen, zal het nu echt mooi weer worden? Vandaag krijgen we nog 1 tunnel, deze is veel kleiner dan de 1ste. Er is niet veel verkeer op het water dus het schiet aardig op. Onderweg wordt Kim gestoken door een .....hommel, gelukkig valt het wel mee. De omgeving is echt Frans, veel heuvels met graan erop, passeren kleine dorpjes, we genieten er echt van. We varen nog steeds op het Canal du Nord, maar aan het eind van de dag passeren we de laatste, 19de, sluis en komen op onze eindbestemming van vandaag: Pont-l'eveque bij het plaatsje Noyon. Deze aanlegplek staat niet aangegeven en ligt verstopt. We moeten voor het haventje eerst een klein bruggetje onderdoor, we passen er net onderdoor. De planning is om vanavond uit eten te gaan. John heeft een Auberge gevonden en daar gaan we opgedoft heen. Tot onze spijt is die dicht, ik baalde gigantisch. John en Kim hebben gekookt terwijl ik op het achterdek moet zitten met een roseetje in het zonnetje....... mmmmmmmmm het was een heerlijke dag.................
Woensdag 23 juli vertrekken we om 9 uur nadat we eerst stokbroodjes hebben gehaald. Canal du Nord gaat over in de l'Oise die we nu afzakken.(De Sambre begint hier ook) Eerst is die gekanaliseerd, later gaat die kronkelig verder. John denkt dat hij vandaag 100 km kan varen. Uiteraard lukt dit niet, De Hendrik is tenslotte geen speedboot en we moeten nog menig sluis passeren. We liggen om 1/2 6 vast aan een loswal van een timmerfabriek die niet meer gebruikt wordt. We zijn de sluis Boran-sur-Oise gepasserd en moeten nog 2 sluizen passeren voordat we het laatste traject van Kim hebben bereikt, La Seine. De BBQ brandt, de witte wijn is ingeschonken, we gaan genieten van een heerlijke zwoele zomeravond. Viva la France!
Donderdag 24 juli staan we vroeg op voor de laatste etappe naar Parijs. We komen langs allemaal leuke stadjes en onderweg stoppen we bij het plaatsje Pontoise. Hier gaan we stokbroodjes en lekker beleg voor de lunch kopen. Onderweg zien we nog 2 leuke dorpjes met haventjes die we op de kaart aankruizen. (hier wilde wij op de terugweg aanleggen, maar na Parijs hebben we een andere route genomen omdat de Sambre afgesloten was ivm een kapotte sluis). Om een uur of 1/2 3 varen we de Seine op. Deze rivier is een stuk breder, dit geldt ook voor de boten en sluizen. Het is ook ietjes drukker op het water, maar dit is niet in verhouding met de Westerschelde. Het valt ons op dat er weinig pleziervaartuigen varen. Op de kaart staat niet duidelijk waar we kunnen overnachten, maar om 6 uur vinden we toch een plekje. In de voorstad van Parijs, Saint-Denis, liggen allemaal woonschepen. De een nog mooier dan de ander, maar ook liggen er wrakken tussen. Aan een zo'n wrak leggen we aan. We kunnen niet rechtstreeks op de kant komen. John verkend met het bijbootje waar we dit kunnen doen. Schuin achter de boot kan dit maar dan moeten we een stukje langs een steile helling omhoogklimmen. Vol goede moed gaan we op zoek naar een leuk eettentje. Je ziet echt dat het een buitenstad van Parijs is. De eettentjes zijn of dicht of zien er nou niet bepaald uitnodigend uit. We beslissen om in een klein supermarkje wat inkopen te doen en op de boot te gaan eten. In de vriezer aan boord zitten nog kippenvleugeltje, een restant van een vorig feestje. Uiteindelijk zitten we om 9 uur op het achterdek te genieten van de zwoele avond. John kijkt in de verte en hij ziet de IJffeltoren die verlicht is. Een mooie afsluiting van een warme dag.
Vrijdag 25 juli varen we de Seine verder op naar Parijs. Het wordt steeds drukker op het water. Omdat de Seine door Parijs stroomt gaan we onder vele bruggen door die de verschillende wijken aan elkaar verbinden. We varen zo de binnenstad in en op Ile de City staat de Notre Dame, we varen hier vlak langs. Rechts van ons staat de Eiffeltoren. Het is een drukte van belang met allerlei soorten rondvaartboten. Als we het eiland gepasseerd zijn ligt de binnenhaven Arsenal in Canal Saint-Martin. Hier zullen we de komende 3 dagen blijven liggen. We moeten hiervoor eerst door een sluis. Helaas is de sluis kapot, een deur blijft steeds open staan. Hierdoor kunnen we pas om een uur of 5 de haven in. We meren in de tussentijd aan een drijvende wachtsteiger die speciaal voor de plezierjachten is gemaakt. Als we de haven mogen binnenvaren komen we helemaal achteraan tegen een andere Hollander te liggen. Het stel komt uit Friesland. Aan een kant van de haven is een soort parkje. Het is er zeker 's avonds een drukte van belang. Verliefde stelletjes zitten te genieten van hun meegebrachte eten en fles rosé. Ook hebben we uitzicht op een terras, erg gezellig allemaal. 's Avonds om 11 uur gaan de hekken van de haven dicht en wordt iederen door de bewaking met honden van het terrein afgestuurd. We liggen vlak bij Place de la Bastille. Vanaf daar vertrekken 3 metrolijnen die ons overal heen brengen.
Zaterdag 26 juli spelen we toerist en brengen de dag door in Parijs. UIteraard gaan we ook shoppen. Op de Champs Elysees komen we in gesprek met een Nederlandse meid dit haar vakantie van 2 maanden in Parijs afsluit. We ontmoeten elke dag leuke mensen. Helaas moet Kim maandag weer naar huis dus koopt ze haar ticket alvast voor de TGV. 's Avonds sluiten we de dag af bij een leuk eettentje in de buurt van onze ligplaats. Kim trakteert en we bestellen een fles champagne om op de heerlijke vakantie te proosten.
Zondag 27 juli is er markt in de buurt en kopen daar lekkere groenten en vis die we 's avonds roken. Het is een streekmarkt en uit hele regio verkopen ze kun verse producten. Na de inkopen pakken we weer de metro, nu naar Monmartre waar we lekker lunchen. Uiteraard neemt John ons mee de Sacre-Coeur in en Kim brandt een kaarsje voor opa. Het is vandaag erg warm en kunnen tot 's avonds laat buiten zitten. Nu nemen we ook afscheid van de buren en praten nog lang door op hun achterdek.
Maandag 28 juli eet Kim haar laatste ontbijtje en om 1/2 10 breng ik haar naar de metro. Vanaf nu zijn we voorlopig met z'n 2tjes. Voordat we weg gaan moeten we eerst langs de captainerie om te betalen, deze is voor aan de haven en we varen er heen. In het midden van de haven is een loopbrug, maar we vergeten de mast te laten zakken. De mast is net helemaal opgeknapt dus we balen er echt van, gelukkig valt de schade mee. Omdat de Sambre is afgesloten besluiten we onze reis via de Marne te vervolgen. We varen de Seine verder oostwaarts, al snel varen we de Marne op. Omdat we niet zitten op te letten varen we de sluisingang van het 1ste tussenkanaal van de Marne voorbij. De Marne is vrij kronkelig en soms ondiep. Je vaart dan via een zijkanaal die je dmv een sluis opvaart. Na alle problemen met de mast hebben we de kaart van de Marne er nog niet bijgehaald. Na een uur zwaait er iemand wild aan de kant en geeft aan dat we terug moeten. Helaas waren we net een sluis gepasseerd, dus moeten we die weer terug nemen. Is dit onze baaldag? Via de juiste sluis varen door de tunnel De St-Maur. Deze tunnel is maar 600 mtr lang,
appeltje-eitje in vergelijking met de tunnel in Canal-du-Nord. We tuffen gestatig door en de zon brandt, we besluiten het middelste raam bij het stuur open te klappen zodat we toch een beetje wind vangen. Wat ons opvalt in Frankrijk is dat er zo weinig pleziervaart is. Ook de weinige aanlegplekken onderweg valt op. Maar er is altijd wel een plekje voor onze boot te vinden als we aan een aanlegsteiger willen overnachten.Ook vandaag is het ons gelukt. In het plaatsje Lagny besluiten we aan te meren. Ene Peer ontvangt ons hartelijk en na een 1/2 uurtje zitten we bij hun op het achterdek onder de luifel. Vanmiddag heeft hij bij het passeren van een brug zijn mast niet omlaag gedaan. Gevolg, het ligt in brokken op het achterdek! Dan hebben wij mazzel gehad met alleen maar schade. Ze zijn blij ons te ontmoeten zodat ze over andere dingen kunnen praten. 's Avonds zitten we op ons achterdek en kijken naar een onweersbui die voorbij trekt. We overdenken onze zonden en gaan toch met een voldaan gevoel naar bed.
Dinsdag 29 juli worden we een beetje katterig wakker, maar om 1/2 9 gooien we de trossen los. John heeft op aanraden van Peer een baguet Traditional bij het bakkertje gekocht. We hebben nog een lange weg te gaan en we weten niet wat we nog tegen komen. Van dit gebied hebben we namelijk geen gedetailleerde kaart. We hebben een overzichtkaart waar alleen de grote plaatsen op staan. We passeren naast de vele sluisjes ook een tunneltje om een van de vele bochten af te snijden en varen door de heuvels. Door de vele ervaring met de sluizen lukt het prima met z'n 2tjes. We gooien nu vanaf de achterbolder een lange lijn naar de border op de kant en zo hebben we alles onder controle. De aanlegplekken zijn beperkt en om een uur of 4 leggen we aan in La Ferte-sous-Jouarre. Ook hier hoeven we niets te betalen. Hier hebben ze speciaal voor toeristen een drijvende steiger neergelegd. Gelukkig is er voldoende plek en leggen met de hulp van een vriendelijke Engelsman aan. Het water en elektriciteit krijg je er ook nog gratis bij. Waar zijn nou al die Hollanders? In Holland betaal je je kleurendoof als je ergens in een haven wilt overnachten en in Frankrijk ontvangen ze je met open armen. Na een wijntje op het achterdek klimmen we op de fietsjes en gaan het dorpje bekijken. We kopen een giga-entrecote met lekkere groenten. Lekker voor op de BBQ en maar weer genieten. Vandaag gaat er gelukkig niets mis, o ja, toch wel. John laat na het eten het onderste rooster van de BBQ in het water vallen. Dat wordt morgen duiken!
Woensdag 30 juli. Omdat het water aardig stroomt en ook nog diep is, besluit John niet in het water te duiken om het rooster te zoeken. We varen weer door en John signaleert om 1/2 1 de 1ste wijnraken van de champagnestreek en er volgen nog vele honderden op de heuvels om ons heen. We schieten aardig op. Bij de sluis Mery krijgen we een afstandsbediening voor de laatste 8 sluizen van de Marne. We moeten nu zelf de sluizen bedienen. Het kastje richten we op een ontvanger die voor de sluis staat, deze activeert de sluis. Als we in de sluis vastliggen trekken we aan een blauwe hendel op de sluis verder te laten werken. Om 5 uur meren we af bij het plaatsje Dormans. De drijvende steiger ligt bij een camping en er kunnen maar een paar boten aanleggen. Hier is het liggeld als volgt opgebouwd: Iedereen betaald 2 euro, maakt niet uit hoe groot je bent, water kost ook 2 euro, dit geldt ook voor elektriciteit. Wij hebben alleen een ligplaats nodig omdat we zelf stroom onder het varen maken en water hebben we nog voldoende. We krijgen een officieële factuur van 2 euro uitgeprint. Het is nog steeds erg warm en John neemt een frisse duik in het water (23,6 graden). Voor mij is het geen optie, ik ga na het eten lekker douchen. Aan de overkant van het water loopt de treinrails, er komen helaas regelmatig treinen langs die van en naar Parijs gaan.
Donderdag 31 juli worden we om 1/2 6 wakker van de 1ste trein. John gaat na het ontbijt op de fiets het dorpje in om een bakkertje te zoeken. Om 1/2 10 gaan we weer op pad. Vandaag varen we niet ver, we willen tenslotte champagne kopen. Morgen komen Marian en Koen, dus willen we ook naar de supermarkt om het een en ander in te kopen. We leggen aan in het dorpje Port-A-Binson. We zetten de fietsjes op de kant en gaan op onderzoek uit. Het is erg heuvelachtig en warm, geen pretje op een vouwfiets. Uiteindelijk stoppen we bij het campagnehuis Hardin Pere & Fils. We worden hartelijk ontvangen en krijgen 5 soorten champagnes te proeven. Daarnaast krijgen we ook een rondleiding in de ruimtes waar de druiven verder verwerkt worden. De keuze is gevallen op 2 champagnes die we geproefd hebben. Met ieder een doosje op de fiets gaan we weer naar de boot terug. We leggen 2 flessen koud voor morgen om samen met onze gasten soldaat te maken. Omdat er geen restaurant in het dorp is moeten we naar de supermarkt. Helaas is die in het volgende dorp, dat is dus echt doortrappen............
Vrijdag 1 augustus wordt eerst de boot gewassen, dat is wel nodig na alle sluizen waar we in hebben gelegen. Omdat het sluiswater steeds stijgt en daalt is het een vieze bedoening aan de sluiswanden. Ik heb nu tijd om een lekkere salade te maken en stokbrood met vruchtenflane te kopen bij het bakkertje in het dorp. Om 1 uur komen onze gasten aan gereden. Kas, hun hond, komt enthousiast aangerend en heeft het al helemaal naar zijn zin. De tafel is op het achterdek gedekt, de champagne staat koud, de korte vakantie van Marian en Koen kan beginnen. Na de lunch vertrekken we richting Epernay. Het kastje van de afstandbediening leveren we in. De volgende sluizen bedien je zelf door aan een stok te draaien die ongeveer 50 mtr voor de sluis aan een soort hengel hangt. Om 6 uur leggen we aan bij de watersportvereniging in Epernay, de hoofdstad van de Champagnestreek. Na een wandeling gaan we op een terrasje zitten en jawel, Koen besteld een fles champagne. We worden uitgenodigd om uit eten te gaan. Koen regelt in vloeiend frans een tafeltje in een goed restaurant. Het is een keurig nette zaak. Iedereen ziet er netjes uit, behalve wij, als echte toeristen hebben de mannen een korte broek aan. Gelukkig levert dit geen problemen op, ook Kas is welkom. En er wordt weer een fles champagne besteld..........
Zaterdag 2 augustus lopen we met z'n allen naar de Ave. de Campagne. Het weer is een beetje regenachtig, maar gelukkig knapt het snel weer op. Helaas zijn we net te laat om een bekend huis te bezoeken. Alles sluit tussen 12 en 3 uur. Bij Office du Toerisme zijn 2 huizen waar je 2 van hun champagnes mag proeven. Uiteraard doen we dat. We lopen daarna de hele Avenue af, deze wordt helemaal opgeknapt. De rest van het stadje ziet er somber uit, erg jammer voor zo'n bekende stad! We lunchen op de boot en vanaf hier varen we niet meer op de Marne. Via Canal Lateral a la Marne vervolgt onze reis. Het kanaal is erg smal en niet diep. Ook de bruggetjes zijn niet erg hoog, maar het gaat allemaal goed. Marian en Koen worden echte sluizenspecialisten. Oke, Koen is een beetje stijf, maat hij doet het prima. Op de kruising van dit canal en Canal de l'Aisne a la Marne ligt onze eindbestemming Conde-sur-Marne. Maar nadat we het dorp verkend hebben en geen restaurant vinden, besluiten we terug te varen naar het vorige plaatsje Tours-sur-Marne. Hier hebben we een leuke auberge gezien. Na het heerlijke eten, deze keer geen champagne meer maar andere heerlijke wijnen, besteld Koen een taxi om hun morgen weer naar hun auto te brengen. Als we bij de boot terugkomen spelen we nog 2 spelletjes rummikub en stellen vast dat ook deze dag een sterretje heeft verdiend!
Zondag 3 augustus. De bakker is met vakantie dus de voorraad afbakbroodjes wordt aangesproken. We ontbijten uitgebreid, de tassen worden gepakt en om 11 uur arriveert de taxi om onze gasten op te halen. Oke, ze hebben dan geen echte zeebenen, maar ze hebben er in iedergeval ontzettend van genoten! Wij gaan weer op reis via Canal de l'Aisne de la Marne. We krijgen nu 8 sluisjes achter elkaar. Alleen bij de 1ste sluis moeten we aan een stok trekken. Vervolgens passeren we de sluisjes. Nu krijgen we de tunnel de Mont-Billy, deze is 2302 mtr lang. Er mag maar 1 boot per keer in. Helaas is er net een boot van de andere kant de tunnel in gevaren en langzaam dat die vaart! Eindelijk mogelijk wij na 45 min. de sluis in. Binnen 20 min. zijn wij er weer doorheen, tenslotte hebben we al meerdere tunnels gehad. Na nog 3 sluizen komen we in Sellery aan. Maar ik maak een fout bij de 2de sluis. Doordat ik 2 dingen tegelijk wil doen, trek ik per ongeluk aan de rode ipv de blauwe hendel. Dat is dus niet goed, dit betekend alarm. De sluis stopt er mee. Omdat het onbemande sluizen zijn moeten we iemand bellen. Maar niemand neemt op als ik het tel.nr. bel. Gelukkig komt er na 5 minuten vanuit de tuin achter het sluishuisje iemand te voorschijn. Sorry, sorry, sorry, hij lacht en helpt ons verder.........Om 1/2 6 varen we het haventje van Sellery binnen. Gelukkig kunnen we nog buiten eten voordat het gaat regenen. 's Avonds hebben we contact met Engelsen die alles in Engeland verkocht hebben en met hun zeilboot op weg zijn naar Zuid-Frankrijk. Zij bewonderen onze boot en zullen vannacht wel dromen van al onze luxe.
Maandag 4 augustus word ik 's nachts wakker van de regen, maar gelukkig is het 's morgens weer droog. We gaan eerst naar de supermarkt voordat we verder gaan. We halen mosselen die we vanavond willen eten. Om 12 uur schijnt het zonnetje weer. We varen door Reims heen en zakken het kanaal verder af. Na Reims krijgen we nog een aantal sluisjes voordat we Canal des Ardennes opvaren. Kanaal varen is nou niet bepaald prettig met zo'n diepstekend schip, 1.70 mtr. De kanaaltjes zijn niet breed en diep, we moeten ons erg concentreren bij het sturen. De omgeving is nog steeds erg mooi. De druiven hebben plaatsgemaakt voor graanvelden en soms zie je een zonnenbloemveld. Om 1/2 7, voor de 3de sluis (1ste sluis was nr 44) komen we stil te liggen, de sluizen draaien vandaag niet meer. We leggen aan achter het spitsschip dat het laatste deel van de dag voor ons voer. Een 'Spits'
heeft een vaste afmeting van 5.05 breed, 38.5 lang, 1.80 diep en max 13.5 mtr hoog. Zij passen net in de sluizen die allemaal een vast formaat hebben van 5.10 br x 40 l x 2.10 d, ze liggen helemaal klem. Dus als zij hier kunnen varen kunnen wij dit ook. Vanavond genieten we van de omgeving en eten buiten, lekker mosselen.
Dinsdag 5 augustus. De 'Spits' vaart om 1/2 8 weg, wij volgen hem een 1/2 uur later zodat we de volgende 'opening' hebben. Na de sluis sluit een andere Hollander aan. Dit schip zijn wij vorig jaar tegengekomen bij de trapsluizen in België. De man neemt zijn moeder al jaren mee. Ze is 89 en zit altijd binnen, verder is ze stokdoof. Hij vaart al jaren in Frankrijk, hij is al in 1974 in Parijs geweest. We schieten aardig op. Bij Rilly-sur-Aisne gaan we de linkersluis in. Hier begint de sluizentrap, beginnend bij sluis 26. De afstand tussen de sluizen is tussen de 50 en 200 mtr en gaan automatisch open als we aankomen. De sluizen worden slecht onderhouden er groeit van alles aan de muur. Omdat het verval best groot is en de bolders ongeveer 1 mtr van de kant staan, klim ik steeds via de ladder aan kant. Ik maak de lijnen van onze 2 boten vast en loop om, trek aan de hendel om de sluis in werking te zetten. We krijgen te horen dat we bij sluis 20 moeten stoppen, dit is om 1/2 6. Hier is een mooie aanlegplek met een restaurantje. Het ziet er leuk uit dus uiteraard gaan we hier eten! Morgen beginnen we op tijd, we moeten nog 20 sluizen varen voor we in Pont-a-Bar zijn.
Woensdag 6 augustus. We hebben gisteravond heerlijk gegeten, maar op een gegeven moment hebben we gevraagd of de muziek uit kon, wat een afschuwelijke muziek. Nu kunnen we genieten van het romantische uitzicht zonder gestoord te worden door muziek a la de Blauwe Donau. We staan op, als we naar buiten kijken schijnt het zonnetje weer lekker. Het wordt weer een warme dag. Om 9 uur gaan we op pad. De koeien kijken een beetje verdwaast naar ons als we langs varen. Na ruim 3 uur passeren we de laatste sluis van de trap. Soms zat er tussen de sluizen niet meer dan 50 mtr. Bij La Chesne willen we boodschappen doen, maar het is 12 uur geweest en de winkels gaan pas om 3 uur weer open. Dan maar lunchen op een gezellig pleintje, het is tenslotte vakantie! Het einddoel van de dag is Port-a-Bar, waar we om 1/2 6 arriveren. De andere boot blijft een dag in La Chesne liggen, dus we zijn weer alleen. Het is snikheet en we kruipen onder de parasol. We hadden meer verwacht van dit plaatsje, maar gelukkig kunnen we bij de plaatselijke kroeg brood bestellen. We liggen bij de werf waar we ook water en elektra kunnen krijgen. Voor ons ligt een typisch Engels schip, zo'n lange smalle kanaalboot. Ik heb er in gekeken, het is heel smal, maar gezellig. Lang zitten we nog buiten te genieten van de sterrenhemel.
Donderdag 7 augustus. Na een lekkere lange douche gaan we weer op pad. We hebben vannacht voor een sluisje gelegen. Na de volgende sluis slaan we om 10 uur linksaf de Maas op. Nu gaan we stroomafwaarts richting België. De Maas is een stuk breder dan de kanalen die we de laatste dagen hebben gehad. We hoeven nu ook niet meer zoveel te sturen omdat het hier dieper is. De sluizen zijn soms een stuk breder en we varen op met 2 andere boten, uiteraard Hollanders. Veel bochten worden afgesneden door kanaaltjes. De 1ste sluis is nr 40, bij sluis 49 ligt het plaatsje Revin, dit is ons doel van vandaag. Onderweg haken de Hollanders af. Het weer slaat om, eerst een paar spatjes maar aan het eind van de dag regent het voor het eerst hard. Gelukkig komen we net op tijd voor de ergste bui aan. Er is nog 1 plekje vrij die normaal gereserveerd is voor de waterski. Perfect voor ons dus. In het plaatsje is een grote Intermarche, dus gaan we weer shoppen en lekker eten kopen.
Vrijdag 8 augustus. Als we het dorpje uitvaren, varen we via een tunnel de 1ste sluis in. Vandaag is de opening van de Olympische Spelen, deze willen we niet missen. Het is dus belangrijk dat we op een plekje liggen waar we goede ontvangst van de satelliet hebben. Omdat het een heuvelrijk gebied is moeten we dus opletten. Maar we willen ook een beetje doorvaren, dus de keuze wordt Givet. Dit plaatsje is de laatste aanlegmogelijkheid in Frankrijk. Voordat we op de plek zijn krijgen we nog een tunnel van 800 mtr die tussen 2 sluizen ligt. Het is erg rustig dus gaat het snel. In Givet liggen we op een mooie plek aan een drijvende steiger, we kijken beide kanten over de rivier. Ook deze keer hoeven we niets te betalen, zelfs het water en de elektra is gratis, ik begrijp er niets van. Nu snap ik waarom alle Hollanders naar Frankrijk gaan! Omdat we om 1/2 4 aanleggen kunnen we een deel van de openingsceremonie zien. Nadat de Hollandse delegatie in het stadion is gearriveerd gaan we het dorpje op de fiets verkennen. Gelukkig is het droog, we hebben pittige buien onderweg gehad. Op een gezellig pleintje nemen we ons laatste franse biertje. Op de boot gaat de tv aan en zien nog net het laatste deel van de opening.
Zaterdag 9 augustus halen we om laatste franse stokbroodje. Bij de eerstvolgende sluis, nr 59, geven we het kastje om de sluizen te bedienen af. In Frankrijk koop je bij binnenkomst een vignet. Je kunt kiezen uit een vignet van o.a. 16 of 30 dagen (€95 of €150). Ik had er een van 16 dagen gekocht (tot 2 augustus), achteraf veel te weinig, ik had geen idee hoe lang we in Frankrijk zouden blijven. Maar gelukkig is er onderweg en bij de laatste sluis niet gecontroleerd. Bij de volgende sluis, om 1/2 11, zijn we in België en moeten ons weer aanmelden. Vanaf nu worden de sluizen weer bediend en zijn we weer afhankelijk van de sluiswachters. In het Waalse deel van België heb je trouwens geen vignet nodig, in het Vlaamse deel wel. Nu komen we op bekend terrein, vorig jaar zijn we tot Dinant gekomen. Het weer is goed, de omgeving weer adembenemend mooi. De sluizen zijn nu echt veel groter, maar hierdoor duurt het schutten ook veel langer. Onze eindbestemming is vandaag Namur(Namen). Vorig jaar hebben we ook in dit haventje gelegen, John wordt door de eigenaresse herkend. We pakken de fietsjes en gaan een eindje fietsen en inkopen doen. Omdat we al weer een aantal dagen op de boot hebben gegeten willen we in het restaurant eten dat bij de haven is. Alle tafeltjes zijn gereserveerd, maar John krijgt het voor elkaar dat ze er een tafeltje voor 2 personen bij zetten.
Zondag 10 augustus slapen we lekker uit, het regent dus waarom zouden we vroeg op staan. We kijken naar de OS en zien dat we de 1ste gouden medaille met zwemmen binnenhalen. Ook in China regend het, gelukkig hebben we hier niet alleen last van. Het weer klaart een beetje op en gaan weer verder. We gaan eerst nog even diesel tanken voordat we onze weg vervolgen. Bij de 3de sluis hebben we oponthoud. Het is een grote sluis, halverwege worden de tussensluisdeuren een paar keer open en dicht gedaan, waarom is ons een raadsel. Wij liggen in de tussentijd in de regen voor de sluis te wachten. Uiteindelijk mogen we naar binnen en gaat de reis verder. Na een tijdje komt er een groot schip ons tegemoet. Deze is volgeladen met steenkool. Dit zou normaal geen probleem zijn, maar omdat hij flink gas geeft, maakt hij giga hoge golven. Onze glazen wijn, die net gevuld zijn, vallen om, wat een egoïst is die schipper! Bij het plaatsje Huy leggen we aan. John komt in gesprek met een Belgisch stel, zij hebben 2 jaar geleden ook een de Ruiterkotter gekocht. Hij heeft zijn bouwbedrijf verkocht en zij zijn nu al 4 maanden onderweg, wat hoor je dit toch vaak. Uiteraard hebben zij ook onze boot bekeken en hebben ze allemaal ideeën opgedaan voor hun eigen boot.
Maandag 11 augustus. Vandaag gaan we naar Liege (Luik), de afstand is niet zo groot, we zijn nu op schema om op tijd thuis te zijn. Gelukkig is het droog. Ook onze Belgische vrienden gaan mee. We liggen net als vorig jaar in de Port de plaisance. We lopen het centrum in en lopen een beetje rond, maar omdat we hier vorig jaar ook al zijn geweest zijn we snel uitgekeken. (Achteraf hadden we naar de bovenstad moeten gaan, deze moet erg mooi zijn) We besluiten terug te gaan naar de boot om lekker op het achterdek te gaan zitten en van het zonnetje te genieten. Greet en Rudy gaan 's avonds gezellig met ons mee uit eten en aan het eind van de avond nemen we nog een pintje op hun achterdek.
Dinsdag 12 augustus nemen we om 10 uur afscheid van onze vrinden en varen, met de achtertent gesloten, weg uit Luik. Af en toe krijgen we een pittige bui. We volgen een rondvaartboot zo een verkeerde sluis in. In plaats van het Prins Albertkanaal te volgen varen we nu verder de Maas af. Gelukkig zien we op de kaart dat er verderop een sluis is die ons weer op het kanaal brengt.Achteraf hebben we geen spijt van onze fout, de omgeving is mooier en het is lekker rustig op het water. De beruchte sluis Lanaye passeren we dit jaar zonder problemen.De sluis heeft een verval van 13.45 mtr, het grootste verval wat we deze reis zijn tegengekomen. We gaan als laatste de sluis in en liggen achter vast een een beweegbare schuifbolder, dus deze gaat vanzelf. Voor moeten we steeds overpakken, maar dat levert geen problemen op. Vandaag is ons einddoel Maastricht. We gaan in de jachthaven 'Het Bassin' liggen, deze ligt vlakbij de binnenstad. De haven is bereikbaar dmv een sluis. Het is een juiste keuze geweest, het is een gezellig binnenhaventje met leuke terrasjes. Aan 2 kanten is het omgeven door mooie appartementen en pakhuizen. Als de rest ook is opgeknapt is het helemaal mooi. Er is genoeg plek voor iedereen. Gelukkig is het zonnetje weer te voorschijn gekomen en genieten nog even op het achterdek. Daarna gaan we de stad in en nemen een biertje op De Markt. 's Avonds gaan we lekker uit eten bij het visrestaurant aan de haven. We kunnen buiten eten en raken uiteraard weer in gesprek met gezellige mensen. Eerst met een Spanjaard uit Madrid. Hij gaat als jaren naar Nederland en probeert onze taal machtig te worden, maar al snel spreken we Engels. Hij is dit jaar naar de IJssel geweest en verplaatst zich altijd met de trein. Naast hem zitten 2 vriendinnen uit Rotterdam die een weekend in Maastricht zijn. Al snel zitten we met z'n 5-en te kletsen. Omdat de Spanjaard Hollanders 'gezellige' mensen vindt, nodigen we ze uit om wat te drinken op onze boot. Met een big smile verlaten ze om een uur of 12 onze boot.
Woensdag 13 augustus. We varen een stuk de Maas af en verlaten die na de sluis van Maasbracht. Het is windkracht 6, in de rug en hebben af en toe een pittige bui. We zijn weer in Holland.... In de sluizen hebben we gelukkig geen problemen omdat we veel ervaring hebben opgedaan in de afgelopen weken. We denken zo'n 220 sluizen gepasseerd te zijn, van alle soorten en maten. We zien andere boten in de problemen raken, maar gelukkig worden ze door de sluisstewards geholpen bij het aanleggen. We varen eerst kanaal Wessem-Nederweert op, vervolgens de Zuidwillemsvaart. het is eentonig varen, echt een kanaal, recht toe recht aan. Totaal zullen we 15 sluizen moeten passeren voordat we in Den Bosch zijn. Er zijn ook geen haventjes en om 1/2 6 stoppen we bij Helmond waar we bij een splitsing in een zijkanaal kunnen overnachten. De sluiswachter komt om 9 uur wat drinken.
Donderdag 14 augustus. Vandaag is ons einddoel Heusden, dit is een mooi vestingstadje. Eerst moeten we nog een stuk het kanaal afvaren voordat we in Den Bosch komen. Hier zijn we weer in de bewoonde wereld en varen via de sluizen door de stad. Na de laatste sluis varen we de Bergse Maas op. Na het troosteloze kanaal varen we weer op een rivier met aan beide leuke stadjes en weids uitzicht. Na 2 uur varen bereiken we Heusden. Net voor Heusden regent het nog, maar als we om 1/2 6 de haven indraaien gaat het zonnetje weer schijnen. Er is nog voldoende plek en mogen zelf een plekje uitzoeken.
Vrijdag 15 augustus varen we om 11 uur uur uit Heusden weg. Net na Heusden varen de Andelse Maas op, dit is voor de 1ste keer dat we deze route nemen. Het zonnetje schijnt heftig, de omgeving is schitterend. We passeren de Wilhelminasluis, deze ziet er lastig uit omdat je aan het zg. remmingswerk moet aanleggen. Dit zijn palen met bolders er aan. Maar het verval is ieniemienie, dus ook deze sluis passeren we met gemak. Na vervolgens de Boven Merwede, Merwede en De Noord varen we de Nieuwe Maas op. Het einddoel van vandaag is de Veerhaven in Rotterdam. Deze haven ligt midden in de stad. Het laatste deel van de reis hebben we behoorlijke tegenstroom, maar om 4 uur leggen we aan. Er liggen veel grote zeilschepen. Het is lekker weer en gaan een stukje wandelen. Maar zoals elke grote stad is het druk en lawaaierig, dus gaan we snel weer naar de boot en gaan op het achterdek genieten van het zonnetje.
Zaterdag 16 augustus staan we vroeg op. Gisteravond hebben we vlakbij de bekende vishandel Smidt gezien waar we vis willen kopen. We kopen o.a. wilde zalm om zelf te roken. Het is een schitterende winkel, echt een aanrader om een langs te gaan als je in de buurt bent. Om 10 uur vertrekken voor de laatste etape naar onze thuishaven op De Kaag. Als we de Maas weer opdraaien krijgen we al na een kwartiertje de Parksluis. Deze passeren we snel en varen nu op de Delfste Schie en Rijn/Schiekanaal via Delft naar Leidschendam. Hier is onze laatste sluis van de reis. Het is een gezellig sluisje, er staan bankjes die allemaal bezet zijn. Ieder mannetje heeft z'n eigen plekje, volgens mij zitten ze er elke dag. Ook de rollators worden gebruikt om op te zitten. Ze zijn allemaal nieuwsgierig en we zitten gezellig te kletsen als we in de sluis liggen. Via Leiden varen we De Kaag weer op, het rondje in compleet, we zijn weer thuis. We gaan voor anker in de Baarsekom en op gepaste wijze sluiten wij met vrienden onze vakantie af: Campagne met heerlijke vis! Hoeveel sluizen we precies gepasseerd zijn weet ik niet, in ieder geval meer dan 200. We weten ook dat we 1750 Km gevaren hebben en dat we weer een ervaring rijker zijn!