Home - de Ruiterclub
Informatie De Ruiter
North&East sea-stars
Grand-stars
Morning-stars
Kruisers en Specials
Verkocht/onbekend
Bouw Noordsea-star
Refit van interieur
Reisverslagen
De Hendrik foto's
De Hendrik 2008
Horizon 2008
Slideshow
Brendaen 2012
Horizon 2015
Abraham J 2014-heden
Delilah 2017
Vesta 2018
My Way III 2005
De Ruiterschepen
Bijeenkomsten
Produkten te koop
Nieuwsbrieven
Gastenboek
Contactformulier
Interessante links

 

 Met de boten, “Horizon” en de “Njord”, werd de reis gemaakt.

Rondreis door Duitsland en Nederland in 2008

Op donderdag 8 mei zijn we vertrokken omstreeks halftien in de ochtend. Wij (Appie en Froukje) hadden hun boot, met de begrenzende naam “Horizon”, al een dag eerder opgehaald uit Wartena en in de haven van Gerkesklooster afgemeerd. Tamme en Ali waren donderdag morgen omstreeks 9.00 uur met hun boot, met de Germaanse god naam “Njord”, op dezelfde plaats aanwezig.We zijn het Prinses Margriet kanaal afgevaren richting Groningen. In de haven van watersportvereniging Groningen een klein uurtje gelegen om de lunch te gebruiken. Vandaar via het Winschoterdiep naar Veendam gevaren. Om plusminus half vijf hebben we afgemeerd aan een nieuwe steiger in deze plaats. We passeerden deze dag drie sluizen en hebben totaal 6 motoruren vanaf Gerkesklooster gevaren en 54 km afgelegd. We hebben afgerekend met de sluisbrugwachter, die tevens havenmeester was. ‘ s Avonds zijn we nog even de winkelstraten van Veendam gaan verkennen, het viel niet tegen, een nette winkelbuurt waar ook nog een heel stuk van was overdekt. Froukje vond nog een nieuwe draagbaar telefoontje, deze hebben we afgegeven aan een juist passerende politie agent. Verder hebben we een stille afspraak dat we om de beurt de voorvaart zullen nemen tijdens deze reis. Ook zal, als de tijd het toelaat, er menig avondje worden gebridged.

Tweede dag

Vrijdagmorgen 9 mei al om plusminus acht uur vertrokken vanuit Veendam. We varen deze dag steeds met drie boten in konvooi. We hebben het eerste eind drie bruggendraaiers tot onze beschikking. Na de sluis in Batjesverlaat gingen we via het water genaamd Stadskanaal naar Stadskanaal. Hier ook weer diverse brug en sluiswachters gevolgd. Omstreeks 12 uur hadden we pauze in de buurt van Stadskanaal, waar de boot achterbleef die steeds met ons opvoer. Om 1 uur weer verder gevaren naar Ter Apel. Hier afgemeerd aan een nieuwe lange steiger in het kanaal bij een daar achter liggende jachthaven. Er zijn deze dag meer dan 55 bruggetjes voor ons geopend en in 8 sluisjes werden we geschut. De motoruren waren deze dag 8 uur en het aantal kilometers was slechts 31. Bij deze aanlegplaats heerlijk gedoucht want het was een zeer warme dag op deze trouwdag van Frans en Mariska Bouwer. Zaterdag zullen we om ongeveer half negen voor de eerste sluis liggen, volgens afspraak met de brugwachter. ’s Avonds nog een eindje gewandeld en nog eventjes op het terras van het Hotel Restaurant Boschhuis gezeten vlak bij het klooster van Ter Apel.

 Derde dag

 Zaterdag morgen 10 mei zoals afgesproken kwamen we bij de sluis, die al gereed stond om in te varen. Vervolgens doorgevaren naar de grens met Duitsland. Voor de grens nog eventjes een krantje gekocht, met nog wat kleinigheden.Daarna de eerste sluis op Duits grondgebied binnen gevaren. Het verloop op het Haren-Rüten-brocker-kanaal ging veel beter dan onze laatste ervaring van 2004. Alles draaide nu voortreffelijk. Bij het eindpunt in Haren Ems moesten we een klein bedrag afrekenen met de man die alles op afstand bediende. Daarna zijn we nog doorgevaren naar de jachthaven van Lathen. We passeerden deze dag 5 sluizen en onze motoruren waren 5 bij een afstand van ± 27 km. We zullen de eerste Pinksterdag hier blijven. Wij hebben deze middag nog gefietst, van Lathen naar Haren Ems visa versa, de afstand was 29 km. Tamme en Ali zijn eventjes op de fiets naar het dorp geweest en verder hebben we met z’n allen genoten van de rust.

Vierde dag   

Zondagmorgen 11 mei uitgeslapen en Moederdag gevierd. Het was weer eens “de tweede zondag in mei” dat we niet thuis in eigen omgeving waren. Wij hebben ‘s morgens een eindje gelopen, wat Tamme en Ali gisteren al hadden gefietst. Ook op de middag hebben we een eindje gefietst, van Lathen naar Dörpen visa versa. Tamme en Ali zijn in Lathen geweest, hier gaven diverse muziekkorpsen een optreden met prachtige hoornmuziek. In de na middag hebben we genoten van een barbecue, die weer werd opgestookt door Tamme. Al met al een gezellige bezigheid, ten minste met het mooie weer wat we tot heden hebben. Verder de avond in alle rust doorgebracht.

Vijfde dag

Pinkstermaandag zijn we om 10 uur vertrokken uit de haven. Voordat dit gebeurde hebben we nog wat rotsooi uit de waterinvoer verwijderd bij de Horizon. Daarna twee sluizen genomen, één (Sluis Düthe) in het Dordmund Ems Kanaal en ééntje (Schleuse Dörpen) in het Kustenkanaal. Bij de sluis in het Kustenkanaal kwam Tamme tot de ontdekking dat hij z’n camera had laten liggen waar we gisteren hadden gebarbecued. Gelukkig lag er een schipper uit Lemmer met een vrachtboot achter de sluis die aanbood om met Tamme in zijn auto naar Lathen te rijden. Bij aankomst bleek de havenmeester de camera gevonden te hebben. Een geluk bij een ongeluk, hij had voor hetzelfde in verkeerde en/of andere handen terecht kunnen komen.Havenmeester en schipper werden “ rijkelijk ” beloond door Tamme. Vervolgens het lange Kustenkanaal afgevaren naar Oldenburg. Omstreeks half zeven arriveerden we voor de sluis in deze plaats. We hebben voor de gesloten sluis afgemeerd, en zijn ’s avonds nog een eindje wezen wandelen, een terrasje gepikt, koffie gedronken, en hebben nog gebridged onder het genot van een alcoholisch drankje. We hebben deze dag 7 motoruren gedraaid en pak weg 79 km gevaren.

Zesde dag

Dinsdagmorgen 13 mei zijn we geschut om half negen door de sluis in Oldenburg.Na een kleine kilometer moesten we helaas wachten voor een spoorbrug die voor ons omhoog moest. Tamme dacht dat hij er met gemak onder door kon, maar het lukte net niet, hij was met zijn boot toch iets hoger dan drie meter.Maar na een kleine drie kwartier was het onze beurt, om die tijd ging de spoorbrug open. De “Horizon” en de “Njord” konden zonder problemen verder varen. Met alle stroom tegen zijn we via de Hunte naar Elsfleth gekoerst waar we de middagpauze hebben gehouden. Het werd op prijs gesteld dat we een kleine fooi gaven voor het onderhoud van deze aanlegmogelijkheid. Voorbij Elsfleth kwamen we op de Weser, maar ook hier hadden we de stroom tegen. We wisten het van te voren, en daar hadden we dus al rekening mee gehouden.Bij Bremen kregen we de volgende sluis genaamd “Bremer Weserschleuse”. We konden vlot invaren en zijn doorgestoomd naar de jachthaven “Wieltsee” in Dreye. Bij deze haven op het terras gezeten en er ook maar even onze avondmaaltijd gebruikt, erg goedkoop je kon het er thuis eigenlijk niet voor klaarmaken.We schutten dus vandaag door slechts 2 zeesluizen, dit zijn sluizen die met het tij te maken hebben, maar een lange dag varen was het wel. De motor draaide deze dag bijna 9 uren. De afstand die we aflegden was ± 73 kilometer. Met zoveel stroom tegen, is de snelheid er natuurlijk wel en beetje uit.

Zevende dag

Woensdagmorgen om halftien vertrokken uit deze haven. We zijn onze vaart op de Weser vervolgd tot de sluis genaamd “Langwebel”. We gingen hier ongeveer 5,50 meter omhoog. Daarna zijn we doorgevaren naar de volgende sluis genaamd “Dörverdern”, valhoogte was hier 4,60 m. Omdat er nergens een goede afmeerplaats was zijn we steeds doorgevaren. Dus moesten de echtparen om de beurt warm eten. Tenslotte afgemeerd in Hoya bij de gelijknamige Wassersport-Verein. Deze vereniging heeft een binnenhaventje voor de kleinere bootjes en een langs steiger voor de grotere aan het open water. We meerden om ± 3 uur af in de middag en hebben daarna wat licht onderhoud gepleegd aan de boten.In het begin van de avond na het eten zijn we de omgeving al lopend gaan verkennen. Een hele grote winkel was hier ook in dit dorp aanwezig, je kon er te kust en te keur op allerlei gebied.We zijn deze dag dus in 2 sluizen geschut en de motoren draaiden ± 6 uren en de afstand was deze dag ± 53 km.

Achtste dag 15 mei

Donderdag morgen om half tien de reis weer voortgezet, nadat we aanleggelden in een speciale postbus hadden gedeponeerd. We zijn naar de eerste sluis gevaren genaamd “Drakenburg” met een verval van 6,40. We moesten helaas even wachten voor dat we een beurt kregen, maar toen ging het ook vlot. Nadien de middagmaaltijd genoten in een haven geheten Marina Mehlbergen. Omstreeks 13.00 uur weer doorgekoerst naar de volgende sluis genaamd “Landesbergen”. Die stond open voor ons omdat we hadden aangeroepen en konden gelijk met een vrachtboot en een politieboot worden geschut. Deze had een verval van 5,50 meter. Daarna, het was al weer vier uur geweest, afgemeerd aan de kade in Stolzenau.Hier enige boodschappen ingekocht, waar we ongeveer 5 km voor moesten lopen.Maar ja, dan ben je toch even in beweging. We hebben deze dag 5 motoruren gedraaid en ongeveer 52 kilometer gevaren en 2 sluizen genomen.Omstreeks 23.00 uur kregen we nog een verzoek van de plaatselijke politie, die per auto langs kwam, om het anker licht te ontsteken. Ze stelden dat de voorbijgaande boten ons niet konden zien. Veel verstand hebben ze dus niet van de scheepvaart. Want de sluizen zijn om deze tijd van ’s avonds 10 tot ’s morgens 6 uur gesloten. Er vaart ’s nachts dan ook geen enkele boot.

Negende dag

Vrijdag morgen 16 mei werden we gewekt door de regen. Het bleef de gehele dag een beetje sputteren, maar tegen de avond klaarde het op. Zijn we niet gewend tot deze dag aan toe, want de temperaturen waren steeds boven de 20 graden met veel zon overdag. We zijn al een klein beetje verkleurd. Tamme heeft deze morgen de eerste Duitse broodjes gehaald van de bakker, die wel in de buurt van de ligplaats een zaak had. Omstreeks 10 uur vertrokken van deze kade. Het was ongeveer 5 km tot de eerste sluis genaamd “Schlüsselburg” met een verval van 4,50 m. Daarna een klein eindje gevaren toen de motor van de “Horizon” plotseling uitviel. Dan is het maar goed dat je met twee boten op stap bent, want anders moet je wel het anker gebruiken op deze stromende rivier. Tamme was de reddende engel, hij ving ons op met zijn boot de “Njord” en kreeg de motor, na een paar kilometers opzij te zijn gesleept, ook weer aan de praat. Vermoedelijk was de hoofdkraan van de brandstofleiding naar de motor niet helemaal geopend, en is het laatste eindje langzaam dicht getrild. En dan heb je lucht in de leiding en houd het even op! Maar nadat Tamme de motor hadden ontlucht liep hij weer als een klokje. Vervolgens weer op eigen kracht verder gevaren naar de volgende sluis genaamd “Petershagen” die mooi voor ons open stond. Hier met een vrachtboot geschut. Verval 6,00 meter.Achter deze vrachtboot naar de laatste sluis voor deze dag. Dit is de bezienswaardige “Schachtschleuse” in Minden. Deze sluis is wat kleiner in afmeting, dus we moesten een paar vrachtboten laten voorgaan. In deze sluis ook een ander gebruik als bij een gewone sluis. Het water borrelt van onder de boot omhoog, een aparte gewaarwording. Het verval is 13,20 meter. De hoogste tot nu.We zijn dus op de rivier Weser steeds omhoog geschut, wat eigenlijk ook logisch is omdat we telkens tegen de stroom op moeten varen.Na deze dag gaan we het Mittellandkanaal (MLK) bevaren. We hebben afgemeerd omstreeks vier uur in de middag aan dit kanaal, vlak in de buurt van de gepasseerde sluis in Minden. Helaas liggen we achter bomen en bossen, en zien we deze avond geen tv. Onderweg was er eigenlijk ook geen goede plaats te vinden om de middagmaaltijd te gebruiken, dus uit het vuistje gegeten en doorgevaren. De scheepvaart ging de hele nacht door, dus we schommelde wel eens wat heen en weer. Deze dag hebben we slechts 5 motoruren gevaren, 34 km afgelegd en 3 sluizen genomen. ’s Avonds heeft Tamme wat onderhoud gepleegd aan zijn teakdek, het lekte hier en daar, en dat is niet leuk als je er onder moet slapen, wij hebben nog een klein eindje gewandeld.

Tiende dag

Zaterdag regende het pijpenstelen. We moesten een ééntonig stuk varen op Mittellandkanaal. Dus veel hinder hebben we er niet van ondervonden, maar leuk is anders. De lunch hebben we bij een z.g.n. “Liegestelle” gehouden. Dit is een plaats die geschikt is voor grote boten, maar er is haast ook altijd een kort stukje voor “sportboote “ gereserveerd, zo ook aan deze plek. Daarna nog een goed uur gevaren naar Seelze onder de rook van Hannover. Hier in een rustige jachthaven, die we via een “stichkanal” bereikten, de rest van de dag en de nacht doorgebracht. We legden ± 50 km af en hadden 4 motor uren gevaren. Geen sluizen op deze dag.

Elfde dag

Zondagmorgen 18 mei al om 9 uur vertrokken vanaf Seelze. We hebben niets van de omgeving gezien omdat het steeds heeft geregend, en dan ga je niet zo gauw een eindje om. Zo vroeg al op zondagmorgen vertrek, had te maken met de eerste sluis. Eén van de oude boekjes gaf aan dat deze om 11 uur al dicht ging en een ander oud boekje 13.00 uur. Achteraf was hij gewoon de hele dag open.We zijn in deze sluis, die we na ongeveer twee uurtjes varen hadden bereikt, en genaamd “Anderten”, 14,70 meter omhoog geschut. Achter deze sluis hebben we in de zwaaikom afgemeerd en al daar de lunch gebruikt. Vervolgens doorgevaren naar, wat Ali zegt, “De hof van Eden” . Dit is een haven die na 3,2 km opvaren aan het Zweigkanal nach Salzgitter ligt, en eigenlijk gewoon “Yachthafen Heidanger”  in Wedtlenstedt heet. In de haven afgerekend in het restaurant wat aan deze haven grenst. Het weer is gelukkig een stuk beter dan de twee voorgaande dagen, het zonnetje schijnt weer. Deze dag 7 motoruren gevaren en ± 64 km afgelegd en 1 sluis. ’s Avonds het dorp nog even ingelopen, het was er erg doods, maar bij ons is zondagsavonds ook niet veel te beleven.

Twaalfde dag

Maandagmorgen, nadat we de bestelde broodjes in ontvangst hadden genomen en natuurlijk hebben opgegeten, omstreeks half tien vertrokken.Nadat we ongeveer 20 km hadden gevaren moesten we in de sluis “Sülfeld” schutten, we gingen deze keer negen meter omlaag. Gelijk met een groot schip waren er nog vier andere pleziervaarders die met ons mee schutten.Daarna nog een uurtje gevaren naar de Vereins haven Wolfsburg. Hier kregen we een paar mooie plaatsen toegewezen, met heel veel informatie over deze autostad van V.W. We besluiten hier twee dagen te blijven. Tamme heeft in de avond nog wat onderhoud aan zijn boot verricht. Wij hebben verder op onze lauweren gerust, en o.a. bij de “Horizon” de water tanken vol laten lopen.De afstand, al varend, deze dag was 35 km met slechts goed 3 motoruren en 1 sluis. Het varen op het M.L.K. is een beetje ééntonig, toch passeren we honderden vaste bruggen, en er is eigenlijk geen ééntje gelijk. Ze zijn zeer divers, spoorbruggen, autobruggen, veldweg bruggen en voetgangersbruggen.We wilden deze dag naar het automuseum, helaas op maandag gesloten. We zijn lopend verder gegaan en richting winkelcentrum gelopen. Hier even op een terrasje gezeten en daarna op de boten aangelopen. Wel liggen we heel dicht bij het nieuwe Volkswagen Arena stadion van de voetbalvereniging van Wolfsburg. Dertigduizend personen kan dit stadion bevatten. Onderweg nog wat broodvoorraad ingekocht en bij “Autostadt” binnen geweest. Morgen zullen we dit thema park van Volkswagen bekijken.

Dertiende dag

Dinsdag was een stilligdag. We zijn deze morgen al om half negen naar de Autostadt gelopen. Allereerst hebben we een dagkaart gekocht om alles te bezien. (seniorenprijs € 12,00 per persoon) Daarna hebben we een z.g.n. werktour, een reisje over het terrein gemaakt met een soort treintje op banden. Ook reden we met dit vervoermiddel door een gedeelte van de productie fabriek. Het is een bijzondere gewaarwording, machtige persen maken in één klap een portier of een ander onderdeel van de auto. Robots lassen de zaak allemaal aan elkaar. Ze maken per dag honderden auto’s en onderdelen voor de importeurs. Vervolgens hebben we diverse andere gebouwen doorgelopen. In een restaurantje de lunch gebruikt, dat bijna in ieder groot gebouw aanwezig was. Vervolgens weer een soort automuseum bekeken met diverse soorten auto’s. Ook zijn we in een parkeertoren geweest. De nieuwe auto’s werden daar gestapeld op een vernuftige wijze. Alles ging automatisch, met een lift werden ze in de vakken geschoven en er zo ook weer uitgehaald. Je kon zelf ook een reis meemaken in een soort voertuig en dan ging je 20 verdiepingen omhoog. Helaas konden wij voor deze dag geen kaarten meer bemachtigen om dit mee te maken. Daarna zijn we aan onze tweede werktour begonnen. Het eerste eind was gelijk aan de eerste maar daarna gingen we de afbouw van de auto’s zien. Het is verbluffend te zien hoe snel zoiets gaat. Het is een prachtige drukke dag geworden, waar ook heel veel indrukken werden opgedaan. Toen dit was gedaan zijn we weer terug gelopen naar onze boten en hebben nog eventjes op het terras, bij de jachthaven behorende restaurant, gezeten. Daarna gegeten en vervolgens nog een eindje gefietst door de prachtige omgeving.

Veertiende dag

Woensdagmorgen om negen uur vertrokken uit deze haven in Wolfsburg. We hebben vandaag geen sluis en kunnen doortoeren naar een lunchplaats. Bij Calvörde vonden we die plaats. Hier een uurtje verbleven en verder gevaren naar de sportboote haven in Haldensleben, een mooie nieuwe haven. We zijn deze dag de vroegere D.D.R. grens gepasseerd. Niet dat we het gemerkt hebben, maar toch was het toen wel zo. In deze stad even boodschappen gedaan in de supermarkt van Edeka enz., die redelijk dicht bij de haven is gelegen. Nadien hebben beide captains even onderhoud gepleegd. Ieder op zijn manier, de “Horizon” had nog wat lakwerk en de “Njord” heeft zijn motoren nagezien. Verder hebben we gerust van alle emoties en indrukken die we ook deze dag weer hebben opgedaan. Wel begint het zo langzamerhand te nijpen met onze voorraad diesel. We hopen zo gauw mogelijk te kunnen tanken.De vaaruren deze dag waren vijf en de afstand 53 km.

Vijftiende dag

Donderdagmorgen al om half negen vertrokken. Het weer is wederom kostelijk.We zijn eerst naar het nieuwe Magdeburger aquaduct gevaren. Na ongeveer twee uur te hebben gekoerst hadden we deze bereikt. Dit nieuwe aquaduct is bijna één kilometer lang en voert over de rivier Elbe heen. Even voorbij dit aquaduct kwamen we bij een sluis genaamd “Hohenwarthe” aan. Dit bolwerk liet onze boten ongeveer 19 meter zakken. Na dit gebeuren hebben we het Mittelland kanaal verlaten en vervolgden onze vaart op het Elbe-Havel-Kanaal. Vervolgens in de buurt van Burg onze lunch gebruikt. Onderweg nog een sluis genaamd “Zerben” genomen waar we ongeveer 5,5 meter naar beneden gingen. Na het eten zijn we naar de plaats Genthin gevaren. Hier in overleg met de aanwezige restauranthouder, die bij het haventje een zaakje had, diesel bestelt. Omstreeks zes uur kwam er een auto met een duizend liter tank op een wagentje aangereden. We hebben bijna alles afgenomen en waren eigenlijk wel blij dat we weer een paar dagen vooruit konden. Voor dat de tanks waren gevuld hadden we al geld uit de muur gehaald, je kon niet anders dan cash betalen. (prijs € 1,50 per liter) Tamme en Ali 500 liter en Appie en Froukje 400 liter. Wel iets prijziger dan bij ons in Holland, maar veel scheelt het ook al niet meer. De vaaruren deze dag waren zeven, en de afstand ongeveer 60 kilometer met zoals vermeld twee sluizen. Tamme heeft de gehele avond gewerkt om zijn drinkwaterpomp te repareren. Helaas lukte dit niet helemaal. We hebben tot en met deze vijftiende dag dus totaal 80 uur gevaren en ongeveer 700 km afgelegd. Ook namen we 31 sluizen tot heden.

Zestiende dag

Vrijdag zijn we des morgens blijven stilliggen. Tamme is naar een monteur tegenover onze ligplaats geweest om een kapotte bout te laten uitboren. Deze man moest er telkens tussen uit en het duurde dan ook langer dan gepland. Maar omstreeks 13.00 uur draaide de zaak weer. Tussentijds hebben wij wat boodschappen gedaan bij een grote supermarkt die ook zeer nabij was. Omstreeks 14.00 uur zijn we vertrokken naar Brandenburg. We voeren het eerste eind over het Elbe-Havel-Kanaal. We namen daar één sluis genaamd “Schleuse Wusterwitz”, verval 4,50 meter naar beneden. Wel liet deze ons bijna een uur wachten voordat er werd geschut. We moesten wachten op een boot die wel 10 km achter ons lag. Daarna afgebogen en via de Brandenburger Niederhavel naar onze afmeerplaats, vlak voor de Jahrtausendbrücke. Helaas heeft de pomp van de Njord nu een te hoge druk. Eventjes afgerekend met de havenmeester en de avondmaaltijd gebruikt. De omgeving waar we vandaag doorheen voeren was prachtig. De eerste mooie grote meren kregen we deze dag te zien. We hebben dus deze dag 1 sluisje genomen en pak weg 27 km afgelegd en slechts 3 motoruren gedraaid. We hebben deze avond de eerste beelden gezien van de afgelopen vaartijd, bij de Njord aan boord via de T.V. Van bridgen kwam ook deze avond niets meer terecht.

Zeventiende dag

Nadat de havenmeester zaterdag de bestelde broodjes had gebracht en wij ze verorbert hadden zijn we omstreeks half tien van deze aanlegplaats verdwenen. Na ongeveer twee kilometer varen de eerste sluis genaamd “Vorstadtschleuse Brandenburg” ingevaren. We gingen ongeveer 1,20 m omhoog. De omgeving is schitterend om door te varen. Verder is het erg druk op het water met zeil en motorbootjes. Het plan was eigenlijk om naar Potsdam te varen, maar door even niet goed op te letten van de captain van de Horizon waren we de afslag al voorbij. De captain van de Njord heeft het waarschijnlijk ook te laat opgemerkt, want de voorste kreeg geen tip door de marifoon. Maar helaas, gedane zaken nemen geen keer. Onderweg nog eventjes voor anker gelegen, en de lunch gebruikt. Jammer dat daarvoor de Horizon muurvast kwam te zitten, op een zandplaat die niet goed was bebakend. Met hulp van de Njord, die iets ondieper steekt, zijn we weer losgekomen. De “kilometer teller” van de Horizon liep wel vast door het zand. Nadien zijn we op Berlijn aangekoerst, nadat we de “Schleuse Spandau” (1,50 meter omhoog) hebben genomen, voor de nacht afgemeerd bij een jachthaven, vlak na deze sluis. Zo is deze lange vaar zaterdag ook al weer voorbij. We namen dus twee sluisjes en de afstand was 61 km en wel eventjes 7 motoruren gedraaid. Je hebt van die dagen dat je heel veel oude Poolse vrachtboten en duwstellen uit Berlijn tegenkomt, die meestal zijn volgeladen met oud ijzer, zo ook deze dag. Duizenden tonnen gaan er dan in westelijke richting.Na het avondeten zijn we nog even de omgeving gaan verkennen. We liggen deze dag vlak bij een grote citadel. Ook was er in de citadel de gehele dag een groot muziekfeest geweest in verband met het zestig jarig bestaan van de Spandauer Muziekschool. Van ’s morgens 11 tot s’avonds 8 uur was het daar feest.Nadien nog een rondje of acht gebridged bij de Horizon aan boord.

Achttiende dag.

Zondagmorgen 25 mei 2008 scheen de zon als nooit te voren. Na het voedsel en het geestelijke voedsel zijn we weer verder gevaren via de Havel-Oder-Wasserstrasse. Tamme had deze keer de voorvaart maar raakte de weg ook kwijt, we belanden eerst op de Tegeler See. Maar wat wil je ook met verouderde kaarten die twaalf jaren oud zijn. Er is inmiddels na de DDR tijd zoveel veranderd dat je de weg kwijt bent voordat je er erg in hebt. Maar na een paar keer te hebben gevraagd zaten we weer op het goede spoor. Halverwege deze vaart kreeg de kilometerteller van de Horizon ook weer de vrijheid, het zand is er blijkbaar weer uitgespoeld. De reis vervolgd naar een klein, maar goed, haventje genaamd Marina Havelbaude onder Oranienburg. Hier afgemeerd in deze prijzige haven, inclusief stroom en water, en er daarna ook maar even gebarbecued. Het weer werkte goed mee en dan is het heerlijk vertoeven rond de barbecuebak. Bij aankomst in deze haven was er een feestje gaande bij het restaurant van de haven. Veel mensen waren aanwezig, maar het gaat hun hier in het vroegere DDR gebied wel goed, denk ik zo, want voor één pilsje moest je wel € 3,50 neertellen. En er werd stevig gedronken.We hebben vandaag goed 2 uurtjes gedraaid en legden ± 24 km af. Geen sluizen .

 

Negentiende dag maandag 26 mei

Na een goede nachtrust wederom vertrokken uit deze plaats. Na plusminus één uurtje varen kwamen we bij de, voor ons, laatste sluis in de Havel-Oder-Wasserstrasse. Deze sluis genaamd “Schleuse Lehnitz” bracht ons 5,50 meter omhoog. Een goed uur later lagen we voor de tweede sluis. Daar was een goede gelegenheid om de lunch te gebruiken. Dit water waar we nu op gaan varen heet Obere Havel-Wasserstrasse. Na het eten hebben we nog drie sluizen genomen. Ten eerste “Schleuse Liebenwalde”, ten tweede “Schleuse Bischofswerder”, en de laatste voor deze dag “Schleuse Zehdenick”. Deze laatste drie sluizen brachten ons ook weer iets omhoog, te weten ± 8,50 meter. We lagen steeds met zes boten in deze laatste automatische sluizen. De voorste draait een blauwe stang een kwartslag en dan begint de sluis te werken. In de sluis is ook een dergelijke stang en die draai je ook weer, en vervolgens gaat de sluis automatisch zijn werk doen. De omgeving is erg rustig, maar toch wel mooi om doorheen te varen. We kregen in de middag een klein buitje te verwerken. Achter de laatste sluis in Zehdenick was een goede passantenhaven, daar hebben we overnacht. Ook hebben we hier eventjes op de fietsen inkopen gedaan.We draaiden vandaag 6 motoruren de afstand was ± 40 km en in 4 sluizen geschut.

 

De twintigste dag dinsdag 27 mei

Al voor acht uur had de havenmeester de bestelde broodjes op onze boten gedeponeerd. Deze hebben we na een telefonische oproep met hem afgerekend. We zijn de vaart gaan vervolgen en kwamen via diverse sluizen in Fürstenberg aan. De gepasseerde sluizen waren Schleuse Schorfheide, Zaaren, Regow en Bredereiche. Deze hadden een verval van 0,60; 1,10; 1,00 en 2,60 meter omhoog. Achter sluis Zaaren de lunch gebruikt. Ook dit riviertje is erg kronkelig, maar prachtig mooi om te bevaren. Verder passeerden we deze dag ook weer enige meren, onder anderen de Stolpsee en de Schwedtsee. We hebben een haven aan de Schwedtsee en uitzicht over het meer op het vroegere strafkamp Ravensbrück. Op de vorige reis al eens bezocht. Ook de Hollandse havenmeester is nog aanwezig. Vandaag hebben we wel hele einden apart gevaren, omdat dit zo uit kwam met de volheid van de sluizen. Het eerste gedeelte van deze dag was wat donker en niet te warm, maar na de middag was het een heerlijk weertje. Deze dag hebben we ± 43 km afgelegd en 6 motoruren gedraaid en in vier sluisjes geschut. ’s Avonds de stad nog even verkent, het is er erg stil nadat de winkels zijn gesloten.

 

De 21 ste dag woensdag 28 mei 2008

Deze nacht een beetje last gehad van de steeds maar kabbelende golfjes. Het is niet leuk als er steeds tegen de boot wordt gebonkt door deze ongewenste baren. Maar het is meestal één nachtje dat je dat overkomt. Nadat we de broodjes van de havenmeester hadden gekocht zijn we na dit eten vertrokken. Het monument van Ravensbrück werd nog even vastgelegd op de camera. Daarna naar de bemande sluizen die vlot voor ons gingen schutten. Achter de vierde sluis hebben we geluncht. We schutten deze dag door de volgende sluizen: Fürstenberg; Steinhavel; Strasen; Canow en Diemitz. Met een verval omhoog van resp. 1,70; 1,60; 1,50; 1,30 en 1,40 meter. Ook voeren we weer over diverse meren. Eigenlijk te veel om op te noemen, maar we beschrijven ze toch even.Allereerst de Baalensee; Röblinsee; Menovsee; Ziernsee; Ellbogensee; Großer Pälitzsee; Kleiner Pälitzsee; Canoversee; Labussee; Kleiner Peetchsee; Großer Peetschsee; Vilzsee; Mössensee; Zolzensee en nog een gedeelte Mirowersee. Ook varen we deze dag een gedeelte vanaf Strasen op een ander water genaamd Müritz-Havel Wasserstraße. Je moet de kaarten er goed bij hebben anders verdwaal je zowat met al die mogelijkheden. Maar een prachtige reis is het wel vandaag, zestien meren op één dag. Die kun je in Friesland haast niet halen in één dag. Ook het weer is prima en dan is eigenlijk alles goed. We hebben tenslotte afgemeerd voor de nacht in Mirow in de Stadshaven. We legden een afstand af van 33 km en draaiden 5 motoruren en namen 5 sluizen. Na dit gebeuren zijn we nog de stad in geweest om diverse dingen in te kopen en hebben daarna in een groot park het slot bekeken aan de buitenkant en even een terrasje gepikt.

 

De twee en twintigste dag donderdag 29 mei 2008

Omdat we in de stadshaven in een soort nauwe opvaart hadden afgemeerd, als laatste, moesten we als eersten weer weg. Dus om goed half negen zijn we van hier vertrokken naar de sluis in Mirow. Deze stond voor ons open en zijn we gelijk geschut met een verval van drie meter omhoog. Nadien verder de vaart vervolgd via enige meertjes en verder over het tweede in grote in Duitsland, de Müritz. Deze heeft een oppervlakte van 117 km², bij een lengte van 28 km en een grootste breedte van 14 km. Wij voeren onze eigen koers over dit nogal grote meer, één beneden een paar ondiepten en de ander boven deze ondiepten. We kwamen gelijk aan in de haven van Waren. Dit is een zeer grote haven met een grote boulevard rondom. Ook zijn er natuurlijk verschillende cafeetjes, eetgelegenheden, rondvaartboten enz. Als je direct afrekent bij het havenkantoor scheelt de ligplaats € 5,00 per boot. Zo aangegeven zo gedaan. Wel krijg je na betaling een boekje van Waren met diverse korting bonnen van verschillende zaken, te kust en te keur. Wij namen ook die vijftig cent korting mee tijdens een rondrit door de stad en buitengebied. We kregen te horen wat we allemaal zagen via een luidspreker systeem. Dit gebeurde met een soort treintje op banden. Daarna nog wat inkopen gedaan en met elkaar op een terrasje gezeten. Deze stad is volkomen gerenoveerd sinds het jaar 1999 toen wij hier ook een gedeelte van een dag door brachten. Het is een van de oudste steden van Mecklenburg-Vorpommern, het gebied waar we nu een paar dagen al varende gaan vertoeven. De afstand deze dag was 33 km, draaiden 3 uurtjes en namen 1 sluis.

 

De drie en twintigste dag vrijdag 30 mei 2008

Rond de klok van negen vertrokken uit Waren. We voeren eerst nog over enkele meren. Vanuit de Binnen Müritz, over de Kölpinsee, Fleesensee, Malchover See, Petersdorfer See en als voorlopig laatste meer de Plauer See. De lunch hebben we genuttigd in de haven van de stad Plau. Voor dat we in Plau arriveerden hadden we bijna een uur oponthoud gehad bij de draaibrug in Malchow, deze draaide slechts één keer per uur, en hij werd precies gesloten toen wij aankwamen, dus bijna een uur wachten. Bij Plau weer een tijd gewacht omdat deze ophaalbrug niet eerder dan om half twee open ging. Bij de volgende vier sluizen ging het ook niet goed, we moesten overal een tijd wachten. We gaan nu steeds naar beneden, deze dag totaal 14,40 meter. En dan draai je meer uren dan we verwachten. Om zes uur meerden we tenslotte af in de ondiepe haven van Lübz. Lübz heeft ook een planetarium en nog meer bezienswaardigheden. Helaas kreeg de Njord ook nog wat moeilijkheden met zijn bedieningshendels, maar ook dit werd weer opgelost door Tamme. Deze lange vaardag legden we ongeveer 53 km af en draaiden 7 motoruren en we werden geschut in vier sluizen en drie bruggen kwamen voor ons in beweging. De totale tijd die we vandaag onderweg waren negen en een half uur. We varen vanaf deze dag steeds verder op de Müritz-Elde-Wasserstrasse. Een smal en niet te diep water, richting Elbe.

 

De vier en twintigste dag zaterdag 31 mei 2008

Nadat we boodschappen hadden gehaald bij de supermarkt Edeka, vlak bij de aanlegplaats zijn we rond de klok van halftien vertrokken uit de haven. De Horizon kwam maar moeilijk van zijn plaats, maar het lukte gelukkig toch om het ondiepe haventje weer uit te komen. Het geluk zat ook deze dag niet mee, want na 15 km varen kwamen we voor de Schleuse Neuburg. Deze automatische sluis, met een verval van 4,00 meter, bleef hermetisch voor ons en de andere kant gesloten. Na veel getelefoneer door diverse personen kwam er na drie uur iemand opdagen, die de sluis met een soort afstand bediening met de hand weer verder regelde. Al met al hadden we dan toch eventjes 4 uur vertraging opgelopen. We zijn daarna doorgevaren naar Parchim. Weer een smal slootje in met weinig water onder de kiel, maar ook dit lukte weer. De aanlegplaats, waar we om half vijf afmeerden, is aan een prachtig goed verzorgde kade, en van alle gemakken voorzien. Het is heel erg warm vandaag, ik schat, rond de dertig graden. We zijn dus niet erg opgeschoten, maar 26 km en drie motoruren en één sluis. De aanleg plaats is behoorlijk verbeterd tenopzichte van 1999, toen we ook al eens hier vertoefden. Maar ondiep is het nog steeds wel.

 

Zondag 1 juni 2008 de 25 ste dag

We zijn omstreeks halftien vertrokken. We namen 4 sluizen deze dag onder andere: Parchim, Garwitz, Lewitz en de laatste voor deze dag in Neustadt-Glewe. Al deze sluizen brachten ons weer naar beneden, in totaal ± 13 meter. De meestal automatische sluizen in dit traject werken in Duitsland heel erg langzaam in tegenstelling met de automatische sluizen in Frankrijk. Onderweg Mient gebeld en gefeliciteerd met zijn 43 ste verjaardag. De Horizon kreeg ook weer eens moeilijkheden met zijn waterinlaat. Maar na enig gekrab onder de boot terplaatse van de inlaat kregen we weer het goede resultaat. Slootje varen is voor deze boot niet geschikt met zo’n fijn gemaasde waterinlaat. In Neustadt-Glewe vonden we een goede aanlegsteiger met alles wat nodig is. Het is deze dag weer zeer warm en doet niet onder van de dag ervoor, het is een strak blauwe lucht met weinig wind en boven de dertig graden. Ook was er een ruim veld met bomen, we besloten om maar weer eens tegen de avond te gaan barbecuen. Zo gezegd, zo gedaan. We namen dus vier sluizen legden een afstand af van 26 km en draaiden 4 motoruren.

Maandag de 26 ste dag 2 juni

Vanmorgen al om half acht vertrokken. Waarom zo vroeg? Het zal deze dag een zeer warme dag worden, boven de dertig graden, en dan is het verstandig om bijtijds te vertrekken. Om negen uur, nadat we 10 km hadden gevaren, lagen we voor de eerste bemande sluis en werden direct geschut. Daarna ging alles vrij vlot. Je mag op dit traject eigenlijk niet harder varen dan 6 km per uur. Onderweg achter een sluis de lunch gebruikt. We namen deze dag 7 sluizen met een verval van totaal ± 16 meter naar beneden. De afgelegde kilometers waren 45 km en de motoruren waren 6 stuks. We hebben afgemeerd in Dömitz, in een haven, voor de laatste sluis naar de Elbe. Onderweg liet mijn kilometerteller weer verstek gaan en de inlaat zit ook weer een klein beetje verstopt. We hebben plaatselijk ook zeer weinig water onder de kiel, en dan pak je alle vuil zeer gauw op. We proberen deze kwesties later op te lossen, Ook moeten we nog een keer tanken want de bodem komt al weer bijna in het zicht.

 

Dinsdag 3 juni 2008 de 27 ste dag

We zouden eerst in Dömitz tanken maar om 9.00 uur was de havenmeester er nog steeds niet met zijn tankwagen, we zijn toen maar vertrokken om goed 9 uur. Het duurde wel weer een goed half uur kostbare tijd voordat we door de enige sluis gingen van deze dag, we zakten een dikke 2 meter op Elbe niveau. Vanaf dit punt steeds laverend ( van plus naar kruis) de Elbe bevaren tot aan Lauenburg. Er stond gelukkig overal genoeg water in de rivier. In deze stad, in de haven van Marina Lauenburg, afgemeerd voor de nacht. Wat ons opviel was het volgende: we zagen op de Elbe praktisch geen beroepsvaart. We kwamen slechts één duwboot tegen met twee dubbelbakken, en er lag ergens een boot voor anker. Raar maar waar, toch stond er voldoende water. In 1999 was er meer beroepsvaart dan in 2008 rond deze tijd. Ook konden we hier in deze haven weer eens diesel tanken, de prijs ( € 1,59 ) is voor ons iets ongunstiger dan in de vorige tankplaats, maar ja, zonder diesel schiet ook niet lekker op. Appie en Froukje tankten hier 400 liter en Tamme en Ali 100 liter. De Njord draait iets zuiniger dan de Horizon, zoals blijkt. Het was ook deze dag weer extra warm en dan valt het niet mee de hele dag te varen in de bradende zon, op de namiddag begon het te onweren en kregen we een paar verfrissende buien te verwerken. We draaiden deze dag vijf motoruren en lagen een afstand af van 67 kilometer en slechts 1 klein sluisje. Mede door het regenachtige weer zijn we de stad niet meer in geweest. Tamme heeft de Njord een grote schoonmaakbeurt gegeven tijdens een dikke bui, wat Froukje en ik gisteravond al hadden gedaan in Dömitz tijdens de avonduren.

 

Woensdag 4 juni 2008 de 28 ste dag

Deze dag het Elbe-Seiten Kanaal bevaren. We zijn al om 8 uur vertrokken en om goed negen lagen we voor het grote “Schiffshebewerk” in Lüneburg. Deze bracht ons in een mum van tijd 38 meter omhoog. Rond de klok van twaalf even een lunchpauze genomen in een draaikom bij Bad Bevensen. De bedoeling was om naar Uelzen te varen, maar mede door het prachtige weer en de erg vroege aankomst tijd, besloten door te varen naar Wittingen. Dit viel eigenlijk achteraf wat tegen, want er moest ook nog een sluis worden genomen met een lange wachttijd. Deze Schleuse Uelzen bracht ook weer naar een hoger niveau, 23 meter stegen we op met twee grote vrachtboten. Ongeveer half zes meerden we uiteindelijk af in “Hafen Wittingen”. Dit soort dagen is eigenlijk te lang en we proberen zoiets niet weer te doen. ’s Avonds ook nog even gezamenlijk nieuwe schroefaskoord aangebracht bij de Horizon. Deze dag dus één groot hefwerk en één sluis. In één dag dus 38 + 23 = 61 meter omhoog, deze beide bolwerken zijn tevens bezienswaardigheden, en worden door vele toeristen bezocht. De afstand was deze keer groot, wij overbrugden 82 km en draaiden 7 motoruren.

 Donderdag 5 juni 2008 de 29 ste dag. 

Vanmorgen de bestelde broodjes in ontvangst genomen en vervolgens tegen de klok van negen vertrokken. Het is wat een saaie dag om te varen, geen sluizen en verder was er ook niet veel te beleven op dit water. Eerst ongeveer 38 km Elbe –Seiten-Kanaal en daarna nog 17 km Mittelland kanaal. We hebben afgemeerd voor de nacht in het haventje van de Braunschweiger B.M.C. bij Watenbüttel. Nadien per fiets boodschappen gedaan in het plaatsje. De lunch hebben we genoten bij het kruispunt E.S.K. en M.L.K. De afstand was 55 km en aan motoruren deze keer 5 stuks. ’s Avonds nog een eindje gefietst, vanwege het kostelijke weer.

 Vrijdag 6 juni 2008 de 30 ste dag.

Om kwart voor negen afscheid genomen van de Braunschweiger motorboot club, nadat we de sleutels van het toegangshek in de postbak hadden gedeponeerd. Onderweg in Sehnde bij een passantenhaventje de lunch gebruikt. Vervolgens naar de sluis genaamd Anderten, die ons weer 14,70 liet zakken. We lagen er in met twee vrachtboten en vijf “Sportboote”. Daarna zouden we naar de “Sportboothafen List” in Hannover Oost gaan, maar de plaats stond ons niet aan. Toen doorgevaren naar Hannover West en daar bij het “Hannover-Linden Stichkanal” bij een Liegestelle der WSA tegen een “Spundwand” aan afgemeerd voor de nacht. Deze ligplaatsen zijn gratis maar je hebt er soms wel last van het beroepsverkeer, dat wel de gehele nacht bijna doorgaat. De afstand vandaag was 68 km en 1 sluis en 7 motoruren. De vaartocht die we deze dag hebben gedaan was een retourtocht, we hadden dit traject op de heenreis ook al eens bevaren. De totale standen over deze 30 dagen zijn als volgt: 67 sluizen en 1 hefwerk; 1383 kilometers en 156 motoruren

 Zaterdag 7 juni ’08 de 31 ste dag

We zijn deze dag in één ruk doorgevaren naar de Mindener-Yacht-Club in Minden. Het was deze keer op dit traject beter weer als de heenreis, want toen regende het, als één van de weinige dagen, de gehele dag. Deze dag zijn de temperaturen weer behoorlijk boven de vijf en twintig graden. De snelheid op dit kanaal is plaatselijk toegestaan tot 12 km, op de uitgebouwde kaden zou je 15 km mogen. In de haven ’s middags de lunch gebruikt en ook hebben we deze avond van een opgediende barbecue genoten bij het plaatselijke jachthavenrestaurant. Het was overheerlijk en men kon zoveel krijgen als je zelf wilde voor één vaste prijs. De afstand was 52 km en de uren 4 stuks en geen sluis de eerst volgende dagen.

 Zondag 8 juni ’08 de 32 ste dag

Omstreeks negen uur vertrokken uit de gezellige haven van Minden. Het weer is zoals we langzamerhand gewoon zijn, tegen de dertig graden. Erg warm met weinig wind, het is heerlijk als er plotseling een verkoelend briesje ontstaat. We konden geen plaats krijgen in de haven van Bad-Essen, maar wel hebben we daar op een plaats van WSA de lunch gebruikt. Enige jongens die daar zwommen gevraagd om het vuil uit het wieltje van de km teller te halen, het lukte niet. Toch hebben we hun een kleine fooi gegeven voor de moeite. En ze zijn met ons een kleine kilometer meegevaren op de boot, wat ze prachtig vonden. Daarna zijn we nog een aantal kilometers doorgevaren naar een zwaaikom ter hoogte van km paal 47,5. Hier is plaats voor “kleinfahrzeuge” en dus meerden we hier af voor de nacht. Ook heeft Tamme hier gezwommen en ook geprobeerd om het vuil (?)te verwijderen, wat ook niet lukte, het zit te ver weg onder de boot. De afstand deze dag was 50 km en 5 uren op de motor.Nadat de zeer warme middag was verstreken hebben wij nog een kleine 20 km gefietst en Tamme en Ali hebben gewandeld. Nadien voetbal gezien en Duitsland zien winnen van Polen.( 2-0 )

 Maandag 9 juni ’08 de 33 ste dag

 Hé, hé, eindelijk konden we deze dag het Mittellandkanaal verlaten. Onderweg de lunch in de haven van Recke genuttigd. Vandaar zaten we nog 12 km op het Dordmund-Ems-Kanaal. Op het laatste eindje van het MLK kreeg Tamme, of beter gezegd, in één van de schroeven een voorwerp. Op één motor is deze doorgevaren naar de haven Marina Alte-Fahrt Fuestrup. Hier bleek bij nader onderzoek dat er een soort onderrokje in zat. Dit werd door Tamme, al zwemmende en duikende, verwijderd. Dit is een prestatie die de captain van de Horizon hem nooit na zou doen. Maar ja, die heeft ook een inspectiekoker boven de schroef en hoeft dan niet te duiken. We legden deze warme dag een afstand af van 76 km en deden dat in 6 motoruren. ’s Avonds nog even naar de sluis in Munster gefietst, waar we de volgende dag in zullen worden geschut. Nadien de voetbalwedstrijd gezien van Oranje tegen wereldkampioen Italië. De Hollanders hadden meer geluk dan de Italianen en wonnen deze strijd met 3 tegen 0.

 Dinsdag 10 juni ’08 de 34 ste dag

 Na een goede nachtrust hebben we de reis weer voortgezet. We voeren deze dag nog op het Dordmund-Ems-Kanaal, namen 1 sluis en de lunch werd gebruikt aan een “Liegestelle” aan het kanaal in de buurt van Hiltrup. We hebben omstreeks half vier afgemeerd bij de Verbandsvereins Yachtclub Dordmund-Ems onder Olfen. Dit is in een vervallen stuk kanaal en loopt dood maar het kan er heel erg trekken door de scheepvaart in het grote kanaal. Bij aankomst zijn we met ons vieren gaan winkelen, op de fiets, in Olfen. Helaas hebben we deze avond geen tv ontvangst in verband met dicht gewas aan de kant. De afstand deze dag was 51 km en de uren met de motor waren 5 en 1 sluis.

 Woensdag 11 juni ’08 de 35 ste dag.

Deze dag hadden we weer een “topdag”. Al om half negen vertrokken en om half zeven afgemeerd in de Yachthafen Wesel aan de Rhein. We hebben deze morgen eerst nog negen kilometer op het Dordmund-Ems-Kanaal gevaren. We dachten bij de kruising met het Wesel-Datteln-Kanaal te kunnen tanken maar deze bunkerboot had alleen maar rode diesel en die mogen wij niet gebruiken. Op avontuur maar verder dit Wesel-Datteln-Kanaal afgevaren tot Dorsten. Daar bleek bij de Dorstener Motor-Yacht-Club een tank gelegenheid te zijn met diesel voor onze boten. Ook was er een goede langs-aanleg mogelijk voor de nacht, we besloten door te varen naar Wesel. Prijs per liter deze keer € 1,54. De Njord tankte 100 liter en de Horizon 130 liter. In Nederland laten we de tanks wel weer eens vollopen. Op dit kanaal kwamen we 6 sluizen tegen die ons gezamenlijk ongeveer 41 meter lieten zakken op het niveau van de Rijn. De afstand deze dag was 74 km en de motoren draaiden 8 uren. Bij aankomst in de haven zijn we bij het restaurant wezen avondeten, gesmuld van wat ieder persoonlijk lekker vond. Meestal moet je het havengeld in Duitsland betalen in een dergelijke gelegenheid, en dan vangen ze nog wel eens wat extra’s. Goed bekeken, vinden wij.

 Donderdag 12 juni ’08 de 36 ste dag.

 Vandaag de Rhein afgezakt tot Nijmegen. Inmiddels is deze rivier bij de grens van Nederland in de Waal veranderd. We deden dit in ongeveer vier uren tijd, en de afstand was 68 kilometer. We draaiden dus ook 4 motoruren. Het was erg druk op de rivier, toch kregen wij maar één oploper en veel tegemoet komend vaar verkeer. De gemiddelde snelheid van ons is ongeveer 16 km per uur. Het weer is er niet beter op geworden, het regende zo nu en dan en dat zijn we niet gewend op deze reis. Maar ja, we zijn weer in Nederland aangekomen, en daar regent het wel vaker. We hadden tot nu toe altijd kostelijk weer. Bij aankomst in Nijmegen kregen we een SMS-je met een verheugend bericht, Eric is geslaagd! En ook een kleinkind van onze vaargenoten Tamme en Ali was geslaagd, zo werd ons verteld. Helaas kreeg de kapiteinse van de Horizon deze voorbijgaande nacht last bij het plassen. In deze stad een informatie centrum gebeld die ons naar een artsenpraktijk verwees in de buurt van onze vluchthaven, of beter gezegd passantenhaven aan de Waal in de stad Nijmegen.Hier bleek, bij onderzoek van het water, dat het hoogstwaarschijnlijk om een blaasontsteking zou gaan. Daarna bij apotheek Bijleveld de nodige medicijnen gehaald. We hopen gezamenlijk dat dezen medicijnen de kwaal zullen genezen. ’s Avonds op tv Duitsland zien verliezen van Kroatië, stand 2-1.

 Vrijdag 13 juni ’08 de 37 ste dag

 Vrijdag de dertiende zijn we een klein eindje gaan varen. Via de Waal naar Tiel. Hier afgemeerd voor de nacht bij de Tielse Watersportvereniging “De Waal”. Een nette haven, met uitzicht op de rivier. Het is een prachtig aanschouwen hoe één duwboot, zes bakken stroomopwaarts duwt. Vele p.k. ’s komen hier bij te pas. In deze plaats kregen Tamme en Ali visite van naaste familie. Wij hebben in die tijd boodschappen gedaan, en later de stad verkent. Het is een stad met zeer veel winkelstraten. Froukje kocht hier nog even een geschenk voor Appie ten behoeve van de aanstaande vaderdag. De afstand deze dag was gering slechts 31 km en 2 motoruren en geen sluizen. In de avonduren de voetbalwedstrijd gevolgd tussen Oranje en Europees kampioen Frankrijk. De overwinning van onze jongens was formidabel, uitslag 4-1 voor Oranje. Ook Tiel leefde goed mee, want na de wedstrijd ging het heidens te keer in de stad. Toeterende auto’s en veel vuurwerk tot diep in de nacht.

 Zaterdag 14 juni ’08 de 38 ste dag.

 We gingen deze dag weer een eindje de Waal afvaren tot Gorinchem. Na deze stad verandert de naam van Waal in Boven Merwede. Wij moesten stuurboord uit, via de “Grote Merwedesluis” het Merwedekanaal op. Nadat we de sluis waren gepasseerd zijn we bij een “ligplaats voor jachten” gaan lunchen. Tussen haakjes, want er waren totaal geen mogelijkheden om vast te maken, dus we hebben met eigen middelen de boten verankerd. We spraken af om in Meerkerk te gaan liggen, maar er was geen enkele plaats meer vrij. Doorgevaren naar de passantenhaven van Vianen. Helaas was deze ook tjokvol. Daarna zijn we in overleg gegaan met de sluismeester van de “Grote sluis” in Vianen. Deze stond ons toe om voor de sluis af te meren voor de nacht, zo gezegd, zo gedaan. We liggen vlak bij het centrum van deze plaats. We hebben deze dag 6 motoruren gevaren en een afstand afgelegd van plusminus 65 kilometer en dus één sluis. De diesel van de Horizon is ook weer op, er zal spoedig moeten worden getankt.

 Zondag 15 juni ’08 de 39 ste dag

 Op Vaderdag zijn we omstreeks 10 uur vertrokken bij de eerste sluis opening. Vervolgens de Lek overgestoken en direct de volgende Koninginnesluis in. Daarna een paar kilometers doorgevaren naar Hatenboer Yachting in Nieuwegein. Hier heeft de Horizon 100 liter diesel getankt en de Njord 50 liter. Zeer duur, € 1,60 per liter. Dus nog prijziger dan Duitsland. Ook hebben we daar de lunch gebruikt. Weer verder tot we de Zuidersluis zijn gepasseerd in dit Merwedekanaal benoorden de Lek. Hier kregen we telefoon van Aafke die even met het gezin langs wilden komen in verband met vaderdag. We spraken af dat we elkaar ontmoeten in Maarssen. Wij zijn toen het altijd “hobbelige” Amsterdam-Rijn Kanaal afgevaren tot de doorsteek naar de Vecht bij Maarssen. Afgemeerd aan één van de aanlegplaatsen voor bemande jachten in Maarssen. Omstreeks half vijf kwam de visite, gezellig bijgepraat en daarna met elkaar uit wezen eten. Onze vaargenoten die iets verderop lagen, hebben kennis gemaakt met hun naaste “bootjes mensen” en een borrel met hun gedronken, zo vertelde Tamme. De afstand was deze dag ongeveer 20 km, we namen drie sluizen en 2 motoruren werden er gedraaid.

 Maandag 16 juni ’08 de 40 ste dag

 We zijn gisteren op het riviertje Vecht aangekomen en zijn deze vandaag afgevaren via Breukelen, Nieuwersluis, Loenen, Weesp tot Muiden. Ook hebben we in deze laatste plaats de middagmaaltijd genuttigd. Daarna de sluis in Muiden á € 6,60 genomen en het IJmeer opgevaren. Dit is de enige sluis waarvoor betaald moest worden op deze reis. We zijn onder de eilandjes doorgevaren naar de Hollandsebrug. Vandaar via het Gooimeer en het Eemmeer naar Bunschoten-Spakenburg. In deze plaats hebben we voorlopig voor de laatste keer diesel getankt op deze reis. De Horizon 300 liter en de Njord 200 liter. De prijs is iets gunstiger dan gisteren, € 1,51 per liter. Ook heeft de Horizon hier een nieuwe gasfles aangeschaft á € 30,00 , want zonder reservefles ben je nooit zeker van een heerlijke maaltijd of een kopje koffie. En douchen is er dan ook niet meer bij. Omstreeks 4 uur in de middag zijn we in Bunschoten-Spakenburg gearriveerd. We hadden 6 motoruren en een afstand van ± 58 km.

 Dinsdag 17 juni ’08 de 41 ste dag.

 Vertrokken omstreeks negen uur en de Randmeren via Nijkerk, Harderwijk en Elburg afgevaren. In Elburg het middageten genuttigd. Verder het Ketelmeer overgestoken naar Schokkerhaven. Het is deze dag prachtig mooi weer en de wateren zijn zo goed als glad, dus geen centje pijn. Na het bereiken van de Schokkerhaven het Ramsdiep op, en ten slotte in Vollenhove afgemeerd. Ik had de haven meester gewaarschuwd van onze komst en deze had een paar mooie plaatsen gereserveerd aan de kade. We namen vandaag 2 sluizen, de Nijkerkersluis en de Roggebotsluis en legden deze dag de top afstand af van 85 km en we draaiden 8 motoruren. We zagen deze avond ook op tv dat Oranje won van Roemenië, met een eindstand van 2-0. Het is voor de voetbal liefhebbers haast te mooi om waar te zijn, drie keer gespeeld en drie maal gewonnen.

 Woensdag 18 juni ’08 de 42 ste dag

 Al weer een nachtje voorbij in den vreemde. We gingen deze dag door de twee laatste sluisjes van deze reis, in Blokzijl ééntje en de Linthorst Homansluis, als toegangspoort naar Friesland. We hebben achter de laatste sluis de lunch gebruikt en daarna doorgevaren naar de passantenhaven van Joure. Totaal hebben we op deze rondreis 83 sluizen genomen. De afstand deze dag was 54 km en we kregen 6 motoruren op de teller. Deze, op één na laatste, dag een afscheidsdiner gehad bij de plaatselijke Chinees in Joure. Een overheerlijke maaltijd werd ons voorgeschoteld.

 Donderdag 19 juni ’08 de 43 ste dag.

 De allerlaatste dag alweer van onze buitenlandse vaarvakantie. Allereerst hebben wij onze boot een grote schoonmaakbeurt gegeven. Want na deze dag gaat hij eerst weer een paar dagen de loods in te Wartena. En je vind daarna meestal je boot terug zoals je hem hebt achter gelaten. We zijn omstreeks halftien vertrokken en naar Eernewoude gevaren. De “Njord” heeft direct haar plaats opgezocht en wij zijn na de maaltijd nog even met de “Horizon” wezen tanken bij Pander bij de Fonejachtbrug. We konden aftanken tegen de prijs van € 1,44 per liter. De goedkoopste tot heden. Toch kon er weer 460 liter bij. Wij hadden deze dag een afstand van ± 35 km en draaiden 4 motoruren. We kunnen terug zien op een echte vaarvakantie, veel indrukken opgedaan van de omgeving waar we zo al doorvoeren. Het voormalige DDR gebied was erg opgeknapt, sinds de jaren 1999.

De totale afstand die we aflegden is ± 2100 km en we draaiden totaal ongeveer 222 uren op de motoren. De “Horizon” slurpte deze reis 1790 liter diesel op en de “Njord” slechts 950 liter, maar deze boot moet volgend jaar nog aftanken.

Wij betaalden deze keer aan havengeld bijna € 500,00 . Tamme en Ali iets minder, omdat hun boot wat voordeliger is, qua ligplaats, in de havens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Astrid van Leeuwen
astrid@deruiterclub.nl