Home - de Ruiterclub
Informatie De Ruiter
North&East sea-stars
Grand-stars
Morning-stars
Kruisers en Specials
Verkocht/onbekend
Bouw Noordsea-star
Refit van interieur
Reisverslagen
De Hendrik foto's
De Hendrik 2008
Horizon 2008
Brendaen 2012
Horizon 2015
Abraham J 2014-heden
Delilah 2017
Vesta 2018
My Way III 2005
De Ruiterschepen
Bijeenkomsten
Produkten te koop
Nieuwsbrieven
Gastenboek
Contactformulier
Interessante links

 

 

Verslagje van vakantie tochtje door het Noorden.

 

Dag 1 Woensdag 24 juni 2015

 

Omdat de weersvoorspellingen iets beter weer beloven zijn we toch maar weer eens met onze boot vertrokken. We gaan deze keer maar weer eens door het noorden van ons land waar wij met onze diepgang en hoogte kunnen varen. We zijn deze morgen met de auto naar onze overdekte haven in Warten vertrokken en zijn daarna een klein eindje richting Leeuwarden gevaren. Op de naaste “Marrekrite” plaats de boot een beetje ingericht van wat we allemaal weer hebben meegenomen. Ook hebben wij ons middagmaal hier gebruikt. Vervolgens verder gevaren via het Van Harinxma Kanaal naar Leeuwarden en via diverse bruggen doorgevaren over de Dokkumer Ee naar Burdaard. Hier afgemeerd voor de nacht tussen de beide bruggen. De afstand was deze dag ± 29 km in ± 4 motoruren.

 

 

 

Voor het witte huis naast molen “De Zwaluw” in Burdaard lagen wij ook 1 nachtje afgemeerd. Zie pijl.

 

Dag 2 Donderdag 25 juni ’15

 

Na een goede nachtrust hebben we nadien weer genoten van een heerlijk ontbijtje. Daarna moest Froukje nog iets halen uit de plaatselijke winkel en dan doe ik meestal de afwas eventjes of soms geef ik de boot een wasbeurt. Het beloofd een aardige dag te worden, wat het weer aangaat. Wel bewolkt maar absoluut geen kou. Omstreeks half tien zijn we weer vertrokken richting Dokkum. Door Dokkum en diverse bruggen gevaren en na de brug in Ee afgemeerd om de warme middagmaaltijd te gebruiken. Vervolgens weer verder door het Dokkumer Grootdiep naar de eerste sluis in Dokkumer Nieuwe Zijlen gevaren. Hier werden we vlot geschut en zijn verder gevaren door het Nationaal Park Lauwersmeer. Daarna richting Zoutkamp en verder het Reitdiep op tot Schouwerzijl. Hier op een tijdelijke aanlegplaats voor bemande jachten afgemeerd. Er was nog net één plaatsje vrij. We arriveerden daar om goed vier uur in de middag. De gratis bruggen draaien in het Groningerland aardig vlotter dan in het Friese, waar ook nog eens voor wordt betaald, zo is onze mening.

 

De totale afstand was 53 km. Vervolgens zijn we gaan fietsen. We fietsten via Warfhuizen, Wehe de Hoorn, Molenrij, Pieterburen waar we een terrasje hebben genomen verder via Eenrum terug naar de boot. Deze afstand was 27 km. Vervolgens de avond rustig doorgebracht.

 

 

 

         

 

 

 

 Dit was de ligplaats in Schouwerzijl. In Groningen lagen we tegenover het Groninger Statenschip, genaamd de “Voorwaarts-Voorwaarts”

  

Dag 3 Vrijdag 26juni ’15

 

Toen we deze morgen wakker werden regende het een heel klein beetje. Een klein buitje tegen het stuiven gelukkig. Verder bleef het redelijk droog op een paar kleine spetters na. De temperatuur is wel heerlijk te noemen. We hebben omstreeks half tien onze reis weer voortgezet door het Reitdiep en via Garnwerd kwamen we uit op het Van Starkenborghkanaal. Via een paar bruggen kwamen we bij de “Oostersluis” in Groningen. Hier moesten we even geduld hebben, maar na een goed half uur werden we met vijf recreatie boten geschut. Wij zijn deze keer direct stuurboord uit via het Eemskanaal naar de passantenhaven “Oosterhaven” in de stad Groningen gevaren en hier afgemeerd voor de nacht. De afstand die we deze dag aflegden was slecht 19 km. ’s Middags hebben we even de stad verkent zoals ik hem vroeger kende. Nog enige bouwwerken gezien uit die tijd toen ik nog in functie was als projectleider. Ook de café-restaurant “de drie gezusters“ gezien waar Lisa (onze kleindochter) een tijdje heeft gewerkt. Ook heb ik Froukje laten zien waar ik Auke (onze zoon) destijds heb aangegeven na zijn geboorte. Ook een paar plaatsen waar ik in mijn jeugd weleens rondhing. Deze haven hanteert een behoorlijke hoge liggeldprijs. ‘s Avonds zijn we even op de fiets door de drukke stad bij Mient (onze zoon) op bezoek geweest. Daarna hebben we nog tot ongeveer elf uur op het achterdek gezeten, het was toch zo’n heerlijke temperatuur.

 

  

                                    

 Bij de pijl hebben wij één nachtje gelegen in de Oosterhaven van Groningen.

 

 

Dag 4 Zaterdag 27 juni ’15 (T.T. dag in Assen)

  

Deze morgen redelijk vroeg opgestaan. Daarna onze apotheek aangesproken, en zoals elke morgen diverse medicijnen ingenomen. Daarna heb ik de krant even gekocht in de stad. Omstreeks negen uur in konvooi met zes boten door de stad gevaren. Het ging niet snel, het duurde bijna twee uur. Mient moest nog even wachten met zijn auto voor de geopende Eelderbrug in Groningen. Hij heeft ons nog even goede reis gewenst. Omstreeks halftwaalf werden we geschut in de eerste sluis, genaamd ”De Punt”. Hier kregen we de nieuwste documentatie uitgereikt van de Drentse vaarwegen enz. Vervolgens nog een sluis genaamd “Vries” en tenslotte nog de sluis “Peelo”. Omstreeks vier in de middag hebben we afgemeerd in de haven van Assen. De afstand was ook deze dag niet groot, 32 km en de motor draaide ongeveer vijf uur. De gemiddelde snelheid was dus laag. Daarna kwamen Lisa met haar Bert even op visite bij ons op de boot. Heel gezellig, en mooi haar even weer te zien na haar afgelopen stage in Hamburg. Tegen de klok van zes zijn ze weer vertrokken. We hebben hun etentje aangeboden, maar ze hadden volgens zeggen nog iets anders te doen. Wij zijn zelf wel even uit wezen eten naar eetcafé “De Witterbrug”. Het was daar erg druk, maar het eten was prima en betaalbaar.

 

 

 

     

 

In de naaste omgeving van deze brug in Assen hebben wij gezamenlijk ons etentje gehad op de zaterdagavond.

 

 

Dag 5 Zondag 28 juni ‘15

 

 We zijn deze morgen om 10 uur vertrokken uit de haven met twee boten. Wij sloten op de Drentsche Hoofdvaart nog bij één boot aan. De bruggen draaiden allemaal als een tierelier en zo kwamen we vlak voor het middaguur voor de laatste brug van de eerste sluis genaamd “Veenesluis” tot stilstand om te eten. De sluis stond klaar voor ons na klokslag één en we hebben de vaart vervolgd naar nummer twee de zogenaamde “Haarsluis”. Op naar Dieverbrug, maar hier lag het tussen de brug en de sluis helemaal vol. Ook de nieuwe haven was vol. Wij hebben na de sluis daarna afgemeerd voor de nacht aan eigen spitten, want alle paaltjes waren bezet. We werden vandaag door 18 bruggen geloodst en arriveerden om plusminus drie uur op deze plaats. De afstand was ± 27 km. Na aankomst kregen wij een klein buitje te verwerken, maar de temperatuur is heerlijk. Verder niets meer ondernomen.

 

Dag 6 Maandag 29 juni ’15

 

We besloten gisteravond om deze huidige dag een rustdag te houden wat varen betreft. We hebben gisteravond een route uitgezet om te fietsen, en dat is iets heel anders dan varen. Als je vaart doet de motor het werk, op de fiets moet je je eigen krachten gebruiken. Dus zogezegd zo gedaan. Maar voordat we gingen fietsen eerst de boot verkast naar een inmiddels vrijgekomen plaats, want aan de spitten vertrouwden wij het echt niet. Onze route ging in grote lijnen via Dwingelo, door het Nationaal Park Dwingelderveld, Ruinen, en over Witterveld naar Diever. Hier hebben we ons even laten verwennen, op een terrasje, op een middagmaaltijd enz. Eveneens hebben wij bij de plaatselijke middenstand nog wat artikelen ingekocht voor de volgende dagen. De afstand die we fietsten was precies 49 km. Daarna heb ik nog wat klein onderhoud aan de boot verricht en Froukje heeft even gerust na deze inspanning. Het is deze dag prachtig mooi weer met niet teveel wind. Eigenlijk tot heden ideaal vakantieweer.

 

 

 

 

De nieuwe Passantenhaven in Dieverbrug. Wij hebben iets verder afgemeerd.

 

  

 

 

Langs deze enorme verouderde radiotelescoop fietsten wij in Dwingelo.

 

Dag 7 Dinsdag 30 juni ’15

  

We zijn vandaag als eerste om negen uur vertrokken richting Meppel. Het draaide eerst wat stroef met de bruggen maar vervolgens ging het redelijk. Na het nemen met twee boten van de “Uffeltersluis” en daarna de “Haveltersluis” lagen we om 12 uur voor de laatste sluis in dit project de zogenaamde “Paradijssluis” Om precies één uur konden we weer verder. De andere boot bleef daar liggen. Er kunnen in deze sluizen maar twee boten van onze afmeting in. Wij zijn verder gevaren via de Meppeler bruggen naar Zwartsluis. Hier was nog een mooie plaats beschikbaar aan de Handelskade. We hadden daar ter plaatse verkoeling onder een paar bomen. Want het is vandaag de warmste dag tot heden, en het beloofd de volgende dagen nog warmer te worden. Om zes uur kwam Wout Marinus zijn havengeld ophalen. Leuk om weer eens een achterneef van Froukje te ontmoeten. Ook konden we hier weer eens van het internet gebruik maken na het verstrekken van de codes door de havenmeester Wout. Ook lig je hier bij de plaatselijke middenstand in de kom van het dorp. Dus alles is vlakbij.

  

Dag 8 Woensdag 1 juli ‘15

 

Vanmorgen heb ik de krant gehaald met wat lekkers bij de koffie. Deze dag wordt nog weer iets warmer dan de vorige. Ook de nacht was vrij warm. Daarom maar besloten om in Zwartsluis te blijven. Hier is tegen de avond met wat verkoeling onder de bomen best uit te houden. Deze morgen omstreeks 10 uur hebben we een klein rondje gefietst via Hasselt, Kamperzeedijk Oost en Genemuiden. Hier met de pont overgestoken naar de andere zijde en zo weer terug naar Zwartsluis. De afstand was 22 km. De middag verder heel rustig doorgebracht aan boord. Wel heb ik de scheepskisten nog even onderhanden genomen. Schuren en een teak kleur aangebracht. Het was binnen de kortst mogelijke tijd droog in de schaduw. Nog een paar keer en dan zijn ze weer als nieuw.

 

 

 

 

Aan deze Handelskade in Zwartsluis lagen wij ook een paar dagen.

 

Dag 9 Donderdag 2 juli ‘15

 

Toch nog redelijk goed geslapen deze zeer warme nacht. Na het ontbijt zijn we toch maar weer eens een klein eindje gaan fietsen. We fietsten via Sint-Jansklooster, de Ronduite en langs de Beukersluis terug naar Zwartsluis. De afstand was slechts 20 km. Verder de gehele dag van de hitte genoten onder de bomen. Met veel water inname en zo nu en dan wat ijs, zoute haring en wat dies meer zij. ’s Avonds kregen wij behoorlijke onweersbuien over ons, wat het daarna eigenlijk nog warmer van binnen in de boot maakt.

  

Dag 10 Vrijdag 3 juli ’15

 

Nadat we dus bijna drie dagen in Zwartsluis hebben gelegen toch maar weer eens vertrokken. Nadat we de nodige boodschappen natuurlijk hadden gedaan. We voeren over het Zwarte Water langs Genemuiden naar de Kadoeler keersluis brug. Nadat deze brug voor ons werd geopend naar de volgende echte sluis, genaamd “Voorstersluis”. Deze liet ons goed vier meter zakken de Noordoostpolder in, we varen nu op de Zwolse Vaart. Vervolgens afgemeerd in de passantenhaven van het Voorsterbos. Een ruime haven met verscheidene aanlegplaatsen. De afstand was deze keer zeer gering, slechts 14 km. We arriveerden daar omstreeks twaalf uur. Verder de dag doorgebracht met rustig nietsdoen onder de bomen of ergens anders. Toch kregen we nog gezelschap om ongeveer vier uur in de middag. Tamme en Ali kwamen met hun boot deze haven ook binnen varen. Even gezellig gekletst, onder het genot van een versnaperingetje. ‘s Avonds hebben we nog gebridged.

 

Dag 11 Zaterdag 4 juli ’15

 

Vanmorgen toch maar besloten richting thuishaven te varen. Omdat Froukje in mijn ogen niet goed meer kan slapen en mij dan ook de rust onthoudt, deze beslissing. Froukje krijgt allerlei pijnen, zoals pijn in de rug, pijn in de nek, pijn in de benen en nu ook nog maagklachten. Persoonlijk denk ik, dat je dan beter wat dichter bij je eigen huis moet zijn. We zijn door de N. O. Polder gevaren tot de eerste sluis in Marknesse, vervolgens langs Emmeloord en op naar de tweede sluis de zogenaamde “Friese sluis” in de Lemmer. Vandaar naar de laatste sluis deze dag de “Prinses Margrietsluis” ook in de Lemmer. Omdat we de thuishaven vandaag eigenlijk niet meer kunnen of willen bereiken zijn we in Sloten blijven overnachten. Omdat het thuis koken wat te veel werd met die warmte, even genoten bij de “De Mallemok”” van een heerlijke exclusieve maaltijd. Weer iets anders dan wat je thuis eet.

 

Dag 12 Zondag 5 juli ’15

 

Rond de klok van tien zijn we vertrokken. Via de Slotermeer en de plaats Woudsend kwamen we op de Jelte Sloot. Dit water gevolgd naar Het Prinses Margriet Kanaal. Vandaar naar onze afmeerplaats aan de Rengerspôlle. Even voor het Sneekermeer kregen we te maken met extreem dikke onweersbuien. Veel water met harde wind. Op de plaats aangekomen kregen we nog een paar buien over ons. Maar het blijft nog steeds warm, en verder mooi weer.

 

Dag 13 Maandag 6juli ’15

 

Deze morgen zijn we na het ontbijt eerst gaan tanken bij Pander. Er ging weer 350 liter in tegen de prijs van € 1,34 per liter. We namen deze vaartocht in totaal 15 sluizen. De afstand was ± 295 km. Omstreeks 12.00 uur waren we weer in Gerkesklooster.

 

 

 


Astrid van Leeuwen
astrid@deruiterclub.nl